TOP

De kansen en valkuilen van 3D-printen voor de schoenenbranche

Hoe kun je een 3D-printer in de praktijk toepassen? Wat zijn de mogelijkheden en wat zijn de uitdagingen van deze techniek? Deze vragen stonden centraal tijdens een seminar over 3D-printen in Eindhoven op dinsdag 22 oktober 2013.

De redactie van Schoenvisie was tijdens de Dutch Design Week aanwezig bij een seminar over de mogelijkheden van 3D-printen voor de mode- en schoenenbranche. De sprekers waren onder meer Flavio Signorelli Mendes (Digital Forming), Tatiana de Wée (i.materialise), Jan Verschoor (Suuz) en Rudo Bisschop (3DPortal).

Printer lijkt op zwart-wit tv
Dat 3D-printen geen futuristische praktijk meer is, blijkt wel uit de vele voorbeelden die verschillende sprekers aanhalen. Juweliers gebruiken bijvoorbeeld al ruim vijftien jaar 3D-printers om mallen te maken. En zelfs schoenontwerper Jan Jansen heeft zich voor zijn vijftig jarig jubileum aan een 3D-schoen gewaagd. Digital Forming, een platform waar ontwerpers hun design aan de klant kunnen aanbieden, groeit hard. Ook i.materialise, een Belgische fabrikant waar iedereen zijn ontwerp kan laten printen, klaagt niet over onvoldoende aanloop. Toch geeft Rudo Bisschop van 3DPortal aan dat 3D-printen op dit moment pas op het niveau van de zwart-wit televisie staat. De grote massa moet dus nog volgen.

Klant is individu
Waarom zou de massa dat doen? De voordelen van productie via 3D-printers zijn talrijk. Maar er kwamen twee belangrijke dingen uit het seminar naar voren die bij alle sprekers werden aangehaald. Aan de ene kant heeft een ontwerper veel meer vrijheid omdat hij of zij meer vormen tot zijn beschikking heeft om mee te werken. Daarnaast is het voordeel voor de klant ook groot, omdat hij de mogelijkheid krijgt zijn product te ‘customizen’. Dit sluit goed aan bij deze tijd waarin klanten steeds meer de behoefte hebben om zich te onderscheiden als individu.

Hoe groter, hoe duurder
Toch is het niet één groot halleluja verhaal. Dat de techniek relatief gezien nog in zijn kinderschoenen staat, blijkt wel uit de uitdagingen waar gebruikers soms mee worstelen. Zoals het feit dat wiskundig gezien nu ook weer niet alle vormen mogelijk zijn. En dat niet iedereen zomaar een 3D-printer kan gebruiken. Je moet bijvoorbeeld wel met een speciaal computerprogramma kunnen werken om je ontwerp te vertalen naar een taal die de printer begrijpt. Bovendien geldt voor 3D-printen: ‘size matters’. Hoe groter je product, hoe duurder het wordt. Op dit moment is het zelfs de regel dat wanneer je product twee keer groter wordt, het acht keer duurder wordt.

Conclusie
3D-printen lijkt nog niet voor iedereen weggelegd te zijn, maar de markt groeit hard. Wie een beetje tijd investeert om de techniek onder de knie te krijgen (of iemand in te huren die ermee overweg kan) en de mogelijkheden te verkennen, krijgt daar vernieuwende vormen en tevreden klanten voor terug.


Tekst: Antje Veld

In Schoenvisie 9, die rond 19 november 2013 verschijnt, kunt u een uitgebreid achtergrondverhaal over 3D-printen voor de schoenenbranche lezen. Geen abonnement? Bekijk hier de mogelijkheden.