TOP

Direct bezorgen in opkomst onder lokale retailers*

De veeleisende consument wil online aankopen het liefst direct bezorgd hebben. In Amsterdam, Rotterdam en Den Haag levert een speciale fietskoerier binnen drie uur pakketten af voor nog geen vijf euro.

Het idee voor de razendsnelle bezorging per fietskoerier komt van Paazl, dat delivery management software voor e-commerce ontwikkelt. “In de Verenigde Staten zijn ze hier al langer mee bezig en de trend waait nu over”, zegt Alvar Piepers, marketing manager bij Paazl. In San Francisco bezorgt het merk Everlane zelfs binnen een uur.

Same day delivery is niet nieuw in Nederland, maar vaak nog kostbaar, vertelt Piepers. “Retailers willen deze service heel graag aan hun klanten aanbieden en dan ben je al snel twintig euro kwijt.” Bezorgen op de dag van bestelling, voor nog geen vijf euro, leent zich dan ook uitstekend voor lokale retailers. Helemaal die in de modebranche, waar het om relatief kleine pakketten gaat.

Schoenen
Paazl, dat voor een aantal grote online (mode)retailers en -merken in de Benelux werkt, zocht daarom samenwerking met fietskoerier De Versnelling en Fab (schoenen, tassen, portemonnees). “Vrouwen hebben vaak op korte termijn nieuwe schoenen nodig voor werk of feestelijke gelegenheden. Daarbij is de ’the sooner the better –factor’ hoog”, aldus Ellen Rijntjes van Fab Footwear. “Wij spelen graag in op de behoefte van de klant.”

In eerste instantie gaat het om een proef van twee maanden, maar de belangstelling onder retailers is groot, volgens Piepers van Paazl. “Veel van onze klanten hebben al gebeld. De animo is groot.” Maar het bedrijf wil eerst zien hoe de consument de service ervaart en eventuele verbeteringen aanbrengen.

Consumenten willen bepalen
Over het belang van snelle bezorging werd in september ook gesproken op het Shopping Today-congres, waar de consument van het jaar 2020 werd getoond. De klant van de toekomst wil zelf bepalen waar, hoe en wanneer hij/zij bestellingen wil ontvangen, bijvoorbeeld ’s avonds is of misschien nog liever binnen een paar uur.

Warenhuis V&D speelt ook met de gedachten om same day delivery aan te bieden. “Daar willen we op niet al te lange termijn naar toe”, zei Pascale Lourens, manager operations e-commerce onlangs tegen Twinkle. “Eind dit jaar of begin 2015 willen we eerst de winkelvoorraad ook online aan onze klanten tonen. “Daarna willen we naar een click & reserve optie om uiteindelijk uit te komen op een twee uur same day delivery dienst.”

Obstakels
In de Verenigde Staten is de same day delivery een groot succes en wordt gesproken van een miljarden-business in wording. Google, eBay maar ook warenhuis Macy’s hebben grootste plannen. Business Insider kwam onlangs met een groot onderzoek naar deze markt. Hieruit blijkt dat vier op de tien consumenten gebruik zou willen maken van same day delivery. Eén op de vier consumenten zeiden dat ze hun winkelwagen weer zouden legen als de bezorging niet diezelfde dag kon plaatsvinden. Het zijn met name jongeren die interesse hebben in deze service. Eén obstakel: 92 procent van de ondervraagden vindt het niet erger om een paar dagen te wachten op hun pakje als dat gratis is.

Grote Amerikaanse bedrijven zouden de slag om de bezorgings-concurrentie willen winnen door de inzet van drones, die kleine paketten kunnen afleveren (zie de aanpak van Amazone in onderstaand filmpje). In Nederland houden bedrijven het voorlopig bij de fiets als snel, en ook duurzaam, middel om een pakketje te bezorgen.