TOP

Eerste kwartaal 2014: bijna 26 miljoen online aankopen

Thuiswinkel.org publiceert heeft op 3 juli de Thuiswinkel Markt Monitor over het eerste kwartaal van 2014 gepubliceerd. Totaal werden in januari, februari en maart 2014 in Nederland 25.845.361 online aankopen gedaan.

Ieder kwartaal publiceert Thuiswinkel.org de Thuiswinkel Markt Monitor. Donderdag 3 juli zijn de e-commerce feiten van het eerste kwartaal van 2014 bekendgemaakt. Het online aandeel van de consumentenbestedingen lag in de maanden januari, februari en maart 2014 op 22 procent.

Bestellingen en uitgaven
Totaal gaven Nederlanders (van 15 jaar en ouder) in het eerste kwartaal 3,63 miljard euro (€ 3.630.000.000) uit aan online bestedingen. Dit was de waarde van de 25.845.361 aankopen die werden gedaan. Hiervan was 77 procent een product, en 23 procent een dienst.

Kopers en bedragen
Door 76 procent van de Nederlanders van 15 jaar en ouder  (10,5 miljoen mensen) werd in het eerste kwartaal van dit jaar een online bestelling geplaatst. Het gemiddeld besteed bedrag per online koper is daarmee 346,42 euro. Per online aankoop werd 140,32 euro uitgegeven. De gemiddelde online koper deed in het eerste kwartaal dus minstens twee bestellingen.

Devices
Het grootste deel van de online bestellingen werd geplaatst vanaf een laptop (47,8%). Via de ‘traditionele’ desktop werden 39 procent van de bestellingen geplaatst. De tablet was goed voor 7,9 procent. Slechts 1,8 procent werd besteld via de smartphone

Gemak, altijd, overal
Inmiddels heeft meer dan 90 procent van de bevolking wel eens een online aankoop gedaan. Van alle online kopers ooit is eveneens 90 procent (zeer) tevreden over online kopen. Het gemak om altijd en overal bestellingen te kunnen plaatsen wordt gezien als het belangrijkste voordeel van online shoppen. De helft van de online kopers vindt het een nadeel dat ze online bestelde producten niet van tevoren kunnen voelen op zien.

Grotere impact
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “De nieuwste cijfers van online consumentenbestedingen tonen aan dat de impact van online bestedingen op de totale consumentenbestedingen veel groter is dan tot dusverre werd aangenomen. De impact en het aandeel van e-commerce in de Nederlandse economie, de e-GDP index, ligt daarbij in het eerste kwartaal op 4,83 procent.”

Het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland wordt op kwartaalbasis uitgevoerd door GfK en uitgegeven door PostNL. Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van zo’n 2.200 (web)winkels in Nederland.

Bekijk ook de vorige Thuiswinkel Markt Monitor.