TOP

Geox ziet omzet stijgen, maar winst dalen

De omzet van het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het eerste half jaar van 2011 gestegen met 3 procent ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor.

De omzet van het bedrijf steeg naar 448,3 miljoen euro. Geox behaalde in de eerste helft van 2011 een winst van 24,3 miljoen euro, ten opzichte van 37,9 miljoen in 2010. De verkoop van schoenen droeg voor 88 procent bij aan de totale omzet van Geox.

In de eigen winkels van het merk steeg de omzet met 16 procent. Wanneer men alleen kijkt naar de winkels die al meer dan twaalf maanden geopend zijn, bedraagt de winst 8 procent.

Multibrand-winkels
In de multibrand-winkels daalde de omzet met 5 procent. Voor Geox is dit het belangrijkste distributiekanaal, aangezien hier 57 procent van de gehele omzet wordt behaald. In juni 2011 had Geox wereldwijd 1077 eigen winkels, waarvan 262 franchise winkels. In de eerste helft van 2011 werden 82 nieuwe winkels geopend en 44 vestigingen gesloten.

Geox-oprichter en voorzitter van de Raad van Bestuur Mario Moretti Polegato noemt de bedrijfsresultaten in de eerste zes maanden van dit jaar, ondanks de winstdaling van 6,8 procent, “solide”. Hij ziet de rest van het jaar met vertrouwen tegemoet omdat Geox voor de wintercollectie een stijging van 8 procent in het aantal orders van multibrandklanten noteerde.

Voor heel 2011 wordt gerekend op een omzet van tussen de 880 en 890 miljoen euro, dankzij dubbele groeicijfers in de opkomende markten als Oost-Europa, China en Rusland.

Honderd nieuwe monobrand stores 
“Geox is van plan om het distributienetwerk van het merk uit te breiden”, aldus Mario Moretti Polegato. “We willen dit jaar in totaal meer dan honderd nieuwe monobrand stores openen, die zullen voornamelijk gerund worden door franchisepartners.”