TOP

Gfk-maandcijfers: positieve resultaten in augustus 2014*

Augustus 2014 was een goede maand voor de schoenenbranche, zo blijkt uit de Gfk-maandcijfers, exclusief voor Schoenvisie.

In de maand augustus kochten consumenten meer schoenen (+13%) dan in augustus 2013. Waarschijnlijk is dat te danken aan het slechte weer. Daardoor stegen de bestedingen in de schoenenmarkt (totaal van vrouwen-, mannen-, en kinderschoenen, inclusief sportschoenen) flink (+14%) ten opzichte van de bestedingen in dezelfde maand vorig jaar. Het aantal paren steeg en het gemiddeld besteed bedrag bleef stabiel.

Kwartaalcijfers juni t/m augustus 2014
Tijdens de zomermaanden (periode juni  t/m augustus 2014) stegen de bestedingen aan schoenen gestegen (+4%) ten opzichte van de bestedingen in dezelfde periode vorig jaar. Deze stijging is te danken aan een stijging van het aantal gekochte paar (+4%). Het gemiddeld besteed bedrag per paar bleef stabiel.

Marktontwikkeling in bestedingen en stuks per segment voor het kwartaal juni – augustus 2014 ten opzichte van dezelfde periode in 2013

Mannenschoenen
De bestedingen aan mannenschoenen zijn in het kwartaal juni  t/m augustus 2014 licht gestegen (+3%) ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Deze lichte stijging is te danken aan een lichte stijging van het aantal gekochte paren (+3%). Het gemiddeld besteed bedrag per paar bleef stabiel.

Vrouwenschoenen
De bestedingen aan vrouwenschoenen zijn het afgelopen kwartaal gestegen (+4%). Deze stijging is te danken aan een stijging van het aantal gekochte schoenenparen (+5%). Het gemiddeld besteed bedrag bleef stabiel.

Kinderschoenen
De bestedingen aan kinderschoenen zijn dit kwartaal het sterkst gestegen (+8%). Deze stijging wordt veroorzaakt door een stijging van het gemiddeld besteed bedrag. Het aantal  gekochte paren is stabiel (+1%).

Schoenenspeciaalzaken
Minder goed nieuw is dat de bestedingen bij de schoenenspeciaalzaken in de zomermaanden (juni  t/m augustus 2014) ten opzichte van vorig jaar licht zijn gedaald (-3%). Deze daling wordt veroorzaakt door een daling van het aantal gekochte paren (-3%). Het gemiddeld besteed bedrag bleef stabiel.

Bij de overige aankoopkanalen zijn de bestedingen wel gestegen (+6%). Deze stijging is te danken aan een stijging van het aantal gekochte paren (+5%) in combinatie met een lichte stijging van het gemiddeld besteed bedrag.

Cumulatieve cijfers

Cumalatieve cijfers Gfk januari - augustus 2014

 

Onderzoeksverantwoording
Het vaste consumentenpanel van GfK, ConsumerJury, bestaat sinds 1 november 2007 en heeft inmiddels  12.500 panelleden, die hun schoenaankopen online melden. Het zijn vaste respondenten van 15 jaar en ouder, evenredig verdeeld naar geslacht, leeftijd, plaats/functie binnen het huishouden (kostwinner, studerend enz.), woonplaats en grootte van de gemeente. Dat levert een representatief beeld op van de nationale schoenaankopen.