TOP

Hoe bereidt u zich als retailer voor op de feestdagen?*

Sinterklaas, kerst en oud en nieuw; de feestdagen komen er weer aan. Het Britse bedrijf SDL geeft tips over hoe u als online retailer in deze periode het beste kunt omgaan met de verlangens van de veeleisende consument.

Ieder jaar weer is het druk met inkopen voor sinterklaas, kerst en oud en nieuw. Of klanten dit jaar meer besteden dan afgelopen jaar, dat is nog maar de vraag. Maar we kunnen wel alvast tips geven over hoe u als online retailer het beste kunt inspelen op de behoeftes van de consument. Het Britse bedrijf SDL deed onderzoek naar hoe u zich het beste op deze drukke periode voorbereid.

Iets meer dan de helft van de consumenten (52 procent) vindt dat de acties voor de feestdagen al moeten beginnen in november. Oktober is te vroeg (28 procent), december is te laat (12 procent). Ook al wordt er steeds meer online gedaan, het opdoen naar cadeau-ideeën blijft met 63 procent toch vooral in de fysieke winkel. In de aanloop naar de feestdagen doet wel 53 procent online research naar de beste deals maar koopt het artikel uiteindelijk toch in de stenen winkel.

Frustraties online
Belangrijk: zorg ervoor dat online klanten niet gefrustreerd raken. Maar liefst 60 procent geeft namelijk aan dat ze zich irriteren als de voorraad op is bij een webwinkel. Dit is dan ook de grootste frustratie voor online  consumenten. Zorg er dus voor dat u voldoende voorraad in huis haalt voor de feestdagen, anders verliest u misschien klanten. Andere frustraties zijn dat er niet genoeg informatie wordt gegeven over een product op de website (52 procent) en dat er een groot verschil is tussen de online winkelervaring en de fysieke winkelervaring (47 procent). 66 procent zou dan ook meer willen betalen voor een betere ervaring.

Tablets en smartphones
Vooral jongeren (42 procent) maken veel gebruik van hun smartphone bij het online zoeken naar cadeaus. Dertig- tot 39-jarigen maken vaker gebruik van de tablet (45 procent), terwijl 40- tot 54-jarigen vooral de computer gebruiken (85 procent). Zorg er dus voor dat u optimaal inspeelt op uw doelgroep. Ook het aantal  aankopen via tablets en smartphones groeit sterk, dus het is belangrijk als uw website daar ook voor geschikt is.