TOP

Hoe gaat het met Mipacha? [interview]*

Julius Weise (21) en Nicolaas de Ronde Bresser (20) brachten in de zomer van 2013 de eerste collectie van Mipacha op de markt zonder enige ervaring in de branche. Meer dan een jaar later spreekt Schoenvisie De Ronde Bresser.

Wat maakt jullie anders dan andere schoenenmerken?
“We hebben een eerlijke productie in Peru en maken gebruik van traditionele Peruaanse textielen en patronen, dat maakt Mipacha vrij uniek. Daarnaast investeren wij een deel van de winst in projecten in de buitenwijken van Cuzco. We plaatsen bij de locale families naaimachines, daar laten we mensen langs gaan om hen te leren hoe ze ermee moeten werken en daarvoor betalen wij een eerlijke prijs.”

Zien jullie al verandering bij de mensen in Peru die jullie hiermee willen helpen?
“We hebben nu in vijf verschillende projecten in de buitenwijken van Cuzco producties lopen, de mensen daar zijn ontzettend arm. Het probleem is namelijk dat de vrouwen en kinderen die daar wonen niet naar het centrum van Cuzco kunnen omdat het te ver lopen is en dan moeten zij hun gezin verlaten. Dus in de centrum is veel toerisme en werk maar daarbuiten is helemaal niets. Wij willen het werk bij de mensen thuis brengen, thuis achter de naaimachine terwijl zij ook op hun kinderen kunnen passen. Op deze manier geven wij de mensen een kans om geld te verdienen.”

Jullie bestaan nu meer dan een jaar, wat voor reacties krijgen jullie op de schoenen?
“We zijn vorig jaar zomer begonnen en toen hebben we in Nederland onwijs veel aandacht gekregen van televisie, radio en magazines. We hebben daarmee best wel een hype gecreëerd in Nederland. Vanaf eind zomer zijn we ons volledig gaan focussen op het buitenland, vooral Duitsland, Frankrijk en Amerika. We beginnen nu in verschillende landen echt serieus te verkopen. In het begin ging dat niet zo snel als in Nederland. Het verhaal van twee Nederlandse ondernemers slaat daar minder aan, daar gaat het puur en alleen om het product. We hebben daar wat meer tijd nodig gehad om het draaiende te krijgen.”

Mipacha2

Bij hoeveel winkels verkopen jullie al en waar zouden jullie nog verkocht willen worden?
“We worden al verkocht in zestig à zeventig winkels met het buitenland inbegrepen. We zijn begonnen met exclusievere winkels in Nederland en nu zijn we wat breder aan het inzetten. We hebben daarvoor de prijs ietsjes naar beneden gehaald. Op het moment verkopen we in Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Italië, Spanje, Japan, Australië en Amerika.”

Wat voor problemen hebben jullie ondervonden bij het oprichten van een nieuw merk zonder ervaring te hebben in de branche?
“Een hele hoop maar het heeft ook in ons voordeel gewerkt. Ik denk namelijk dat als je een ervaren was in deze business dat je het nooit zo lang had volgehouden in Peru. Dan had je waarschijnlijk al snel gedacht dat het kansloos zou zijn. Ik heb daar een half jaar gezeten en het ging tien keer mis maar omdat ik niet beter wist ben ik door blijven gaan en is het uiteindelijk toch wel gelukt. Het is kei hard werken. Een van de problemen was bijvoorbeeld dat we besloten niet alleen online, maar ook aan de retail te verkopen. Omdat we niet wisten wat het inhield hadden we in een keer vrij veel verkocht waardoor we in de knel kwamen met de productie. Met name nadat er waanzinnig werd bijbesteld. Dat konden wij niet aan dus konden we aan winkels niet leveren.”

Hoe ziet de toekomst eruit voor Mipacha?
“We hebben deze week onze winterschoenencollectie gepresenteerd. De lijn bestaat uit sterke, leren winterboots en suède sneakers. Verder denk ik dat we met Mipacha nog heel lang door kunnen gaan, we hebben nog genoeg ideeën. Daarnaast willen we volgend jaar ook een kledinglijn lanceren.”
Mipacha1