TOP

Hoe gaat het met Shoesme? *

Als expert op het gebied van babyschoenen en eerste loopschoenen heeft Shoesme zijn Babyproof-collectie geüpdate. Schoenvisie vroeg eigenaar Michiel Slaats naar de vernieuwingen.

Het beursseizoen viel dit jaar een stuk vroeger dan normaal. Hebben jullie daar last van gehad?

“Nee hoor, helemaal niet. We staan niet op de internationale beurzen, dus daar hebben we geen hinder van ondervonden. Wel waren we bij de Kleine Fabriek, een beurs waar we vroeger altijd stonden, maar de laatste jaren niet meer. Dat is enorm goed bevallen. Klanten waren blij verrast om ons te zien en onder de indruk van de vernieuwende producten die we voor het aankomende seizoen aanbieden.”

Wat is er vernieuwend aan de collectie?

“Van oudsher zijn we een expert op het gebied van babyschoenen. Onze bekende Babyproof-lijn hebben we een update gegeven en heet nu Babyproof Smart. De identiteit is hetzelfde gebleven, maar dankzij technologische innovaties zijn de producten nog beter geworden. Zo hebben we nu schoentjes met een verstevigde hiel en zooltjes die door de EU hetzelfde veiligheidskeurmerk hebben gekregen als speelgoed van 0-3 jaar. Hierdoor kunnen we nu schoenen bieden voor alle baby-fases, van kruipen tot lopen.”

Wat maakt jullie tot een expert op dit gebied?

“Babyschoenen is een vak apart. Om in zulke kleine maatjes te ontwerpen, moet je heel goed zijn in verhoudingen en alles snappen van babyvoetjes. Onze roots liggen bij de babyschoenen en we produceren al jarenlang bij dezelfde fabriek in Portugal, dus inmiddels zijn we wel een specialist. De markt van baby- en kinderschoenen is gigantisch, maar wij bieden een mooi product van een hoge kwaliteit voor een betaalbare prijs. Daarin zijn we wat mij betreft uniek.”

Voor de zomer van 2015 bieden jullie voor het eerst ook kindersandalen aan. Waarom?

“We merkten vanuit de markt dat hier behoefte aan was. We hadden al een uitgebreide collectie van dichte schoenen en wat sandalen. Maar nu hebben we een serieuze sandalen collectie. Met thema’s als travel en Gipsy, tot stoere outdoor sandalen. Het voordeel van de grotere collectie is dat we ook tussen de seizoenen door kunnen leveren. De kinderschoenenmode heeft een vrij kort inkoopseizoen, maar bij ons kun je als winkel altijd bijstellen. Op onze B-2-B site kunnen klanten ten alle tijden uit voorraad bijbestellen en hebben ze de producten een paar dagen later in huis.”

Hoeveel verkooppunten hebben jullie in Nederland en zoeken jullie nog nieuwe winkels?

“Onze producten worden nu bij zo’n 420 winkels in Nederland verkocht. Dat zijn vooral de betere kinderschoenen- en familiezaken, we richten ons niet op grootwinkelbedrijven of online verkoopkanalen. Nieuwe winkels mogen ons best benaderen, maar we zijn niet actief op zoek naar meer verkooppunten. Op dit moment investeren we liever in serviceverlening aan de bestaande klanten en het vergroten van het collectie-aanbod en haar diversiteit.”