TOP

Hoe gaat het met United Nude?*

United Nude heeft een gastrol in The Hunger Games. Schoenvisie sprak met Rem D. Koolhaas, de creatief directeur van het Nederlands-Britse schoenenmerk United Nude.

United Nude, het schoenenmerk dat is opgericht door de Nederlander Rem D. Koolhaas was recent nog in het nieuws. De schoenen van het merk waren te zien in de nieuwe film The Hunger Games: Mockinjay Part 1,  aan de voeten van actrice Elizabeth Banks.

Foto credits: Roxanne Lowit

Hoe heeft United Nude zich de laatste jaren ontwikkeld?

Koolhaas: “United Nude is oorspronkelijk opgericht om de Möbius-schoen te kunnen lanceren. Hierna volgden een aantal soortgelijke ontwerpen die aan uiterst strikte ontwerpkenmerken voldeden. Zo was het merk 100% herkenbaar en kon het een geheel eigen plek binnen de design- en mode-industrie veroveren. Toen het merk maar bleef groeien zijn we onze eigen winkels gaan openen en nu zijn we inmiddels bij het volgende hoofdstuk beland. Namelijk het toevoegen van een aantal nieuwe productcategorieën, zoals: tassen, horloges en juwelen. We willen een compleet lifestylemerk worden.”

Wie zijn de United Nude-dragers?

“Onze klanten zijn meestal mensen met een zeer uitgesproken mening en een interesse voor design. Dit kan variëren van mensen met een sterke voorkeur voor mode tot productontwerp en kunst. Dit geldt voor vrouwen en voor mannen. Daarom maken we tegenwoordig ook steeds meer herenschoenen”, omschrijft Koolhaas.

Hoe ziet de collectie voor herfst/winter 2015-2016 er uit?  

Voor herfst/winter ’15 hebben we een hoop nieuws. Dit komt vooral omdat we onze schoenenontwerpafdeling flink op de schop hebben genomen. We zijn met een geheel nieuw team aan de slag gegaan, omdat we het gevoel hadden dat het tijd was voor verandering. De gehele collectie is daardoor een meer gefocust geworden, maar ook een stuk stoerder. Mensen willen tegenwoordig schoenen die én super comfortabel zijn én die ook zo stylish zijn dat je ze naar een fashionparty of een galerie-opening aan kan. Bij ieder ontwerp hebben we onszelf strenger de vraag gesteld of het product wel ‘cool’ genoeg was. Alleen dan had het namelijk pas bestaansrecht. Dus al met al, the cool factor went up! Oh, en dan bedoelen we natuurlijk wel Kool with a “K”!”