TOP

Vijf vragen aan Hans Vendrig*

Vorige week werd bekend dat inkooporganisaties Euro-Holland en GMS Group Netherlands samen gaan werken. Schoenvisie sprak met Hans Vendrig, Euro-Holland directeur.

Hoe is het nieuws over de samenwerking met GMS ontvangen?

Vendrig: “Voor ons is de reactie van onze leden het belangrijkst. We hebben een ledenvergadering gehad en toen dit voorstel gepresenteerd. Ons uitgangspunt is dat wij denken dat we door deze samenwerking sterker kunnen worden. Het voorstel is vrijwel unaniem door onze leden overgenomen.”

“Natuurlijk is het een verandering, en daar moeten mensen aan wennen. We bestaan al 57 jaar, dat is best een lange tijd. Maar we moeten onze blik op de toekomst richten en kijken naar mogelijkheden, vanuit deze houding is het voorstel positief overgenomen.”

Hoe is de samenwerking tot stand gekomen?

“De schoenenbranche is niet heel erg groot, je komt elkaar steeds tegen. GMS bleek voor ons de beste gesprekspartner te zijn, het is een goede partij. Eén van onze leden zei al: “Er komt een Euro-Holland 2.0.”. GMS heeft een goed track record, ze zijn aansprekend voor hun leden en focussen zich op verkoop, marketing en op personeel. Dat zijn belangrijke punten in het beleid van een schoenenwinkel. Omdat de vraag toch achterblijft ten tijde van de crisis, zijn dit focuspunten. Dat is het nieuwe Euro-Holland!”

Wat worden de grootste veranderingen voor jullie leden?

“We zijn gewend een aantal dingen te doen, waarvan je je afvraagt of dat we zo moeten blijven doen. Oud en nieuw verenigen zich binnen Euro-Holland 2.0. De grootste verandering is toch de sluiting van ons centrale bureau in Nijkerk, men was gewend hier te komen en in te kopen. Dat gaat vanaf nu op een andere manier. De inkoopdagen stonden al ter discussie, moeten we dat in deze vorm gaan handhaven? Daar hebben we nu versneld een beslissing in genomen, door het in deze vorm niet meer te doen. We hebben al met GMS gesproken over ondersteuning op het gebied van inkoop, dus ik sluit niet uit dat we in de toekomst weer iets soortgelijks organiseren mits er draagvlak voor is.”

Wat zijn de belangrijkste voordelen van deze samenwerking?

“Met deze samenwerking is een pad naar de toekomst uitgestippeld, we kunnen de continuïteit van de club waarborgen en bij elkaar blijven. We hopen veel voordelen te halen uit de ondersteuning op het gebied van verkoop door GMS”, zegt Vendrig.  

Wat zijn de komende tijd de eerst merkbare veranderingen?

“Dat is vooral de sluiting in Nijkerk en het afsluiten van ons eigen centrale betaalsysteem, al dit kalenderjaar. Dat laatste wordt overgenomen worden door RSB Bank, de partner van GMS. In de kern zijn de systemen niet echt anders, dus er was wederom weinig weerstand. Bijkomend voordeel is dat RSB een bank is en leveranciers  honderd procent gegarandeerd zijn van betaling bij ingeleverde facturen.”

Vendrig sluit af: “Ons speerpunt is om nu de club binnen GMS goed vorm te geven en om de voordelen uit het verleden ook in de toekomst te waarborgen binnen onze samenwerking met GMS.”