TOP

In aanloop naar de Modefabriek: catching up with Caroline Krouwels 

De zomereditie van de Modefabriek staat bijna voor de deur. Op 7 en 8 juli wordt de Amsterdamse RAI omgetoverd tot heus modewalhalla, waar meer dan honderd Nederlandse, maar ook internationale merken hun nieuwste collecties exposeren. Schoenvisie sprak beursdirecteur Caroline Krouwels in aanloop naar het evenement.

Beeld: Modefabriek

Vertel Caroline, hoe gaan de voorbereidingen van de aankomende Modefabriek?

“Heel goed. Zoals jullie weten hebben we met Modefabriek een nieuwe koers ingezet, met de focus op vrouwenmode. We zijn blij dat de editie van januari 2024 een groot succes was, met groeiende interesse van internationale retailers. Met ontzettend veel zin kijken wij daarom uit naar de volgende 2024 editie van Modefabriek, op 7 + 8 juli in RAI Amsterdam, alweer over 4 weken ongeveer.
Om beter in te kunnen spelen op de veranderende behoefte in de mode-industrie, en luisterend naar alle feedback van de markt, hebben we een nieuwe zomeropzet gemaakt qua bouw en inrichting. In de inner area worden de stands op een andere manier opgebouwd, zonder zijwanden, wat zorgt voor een open sfeer met een focus op ontmoeting. Wij denken dat dit zorgt voor een fijne open en zomerse sfeer. 

Wat ook nieuw is deze zomer, is dat we op maandag andere openingstijden hebben, namelijk van 9.00 tot 17.00 uur. We merken dat iedereen op maandag eigenlijk gewoon liever eerder naar de beurs komt. Op de zondag houden we wel gewoon de tijden die we altijd hadden: 10.00-18.00 uur.” 

Mochten modeprofessionals (nog) twijfelen om deze zomer de Modefabriek te bezoeken, wat wil je tegen hen zeggen…

“Modefabriek blijft het moment om iedereen uit de fashion business weer te zien, en om de laatste trends te spotten en nieuwste collecties te zien. De sterkste Nederlandse en Noord-Europese merken, de nieuwste womens collecties van grote global brands, of juist de meer mediterrane, supervrouwelijke labels; het er is allemaal te vinden. Naast de beste womenswear, vind je labels in de categorieën skincare, accessoires, yoga & active wear, lingerie, size inclusive en genderneutraal in de Spotlight area.”

Dat gezegd hebbende, is er trouwens nog steeds plek voor merken om te exposeren tijdens de aankomende Modefabriek?

Er zijn nog een paar plekjes over, maar het gaat hard…”

Tot slot: wat (van merk tot talk en area) mogen we absoluut niet missen deze editie? Waar kijk je zelf bijvoorbeeld het meest naar uit? 

Wat je echt niet mag missen: Het TRENDFORUM, dat wij samenstellen in samenwerking met VIEW Magazine. Hier worden fashion professionals in één klap ingelicht over de grootste modetrends, -kleuren en -stoffen voor SS25. Dan de geweldige TALKS van Textilia trendforecasters en Jan Agelink van Buro Jantrendman en Louise Byg Kongsholm van het Scandinavische trendinstituut Pej Gruppen, en van social media expert Pelpina Trip. The Fashion Gallery natuurlijk, met een hele mooie line-up aan boetieklabels. De Responsible Route die bezoekers leidt langs labels die hun verantwoordelijkheid nemen. De Curated Vintage area met hele goede pre owned labels. En onze SPOTLIGHT area vind ik zelf echt heel inspirerend. We zetten daar de vrouw in een spotlight, en tonen brands vanuit verschillende disciplines, huidverzorging, geuren, sport, yoga, uiteraard mode, accessoires, etcetera.”