TOP

Innovatieve shopping-app wil consument weer naar winkelstraat brengen

Oriënteren, reserveren, proberen. Dat is, in een notendop, het idee achter Findur. De app is ontwikkeld door vier TU/e-studenten en geeft gebruikers inzicht in de actuele voorraad van kleding- en schoenenwinkels in de buurt. Daarmee willen de oprichters de groeiende groep consumenten tegemoet komen die zich wél online oriënteert, maar zijn uiteindelijke aankoop liever in een fysieke winkel doet.

Hoe is het idee voor Findur ontstaan?

Medeoprichter Jochem Timmers: “Mijn medestudenten (Max Aerts, Martijn Verbakel en Tane van Wifferen, red.) en ik kregen de opdracht de winkel van de toekomst te ontwerpen. Daarvoor moet je jezelf eerst de vraag stellen hoe winkelen er in de toekomst uit zal zien. Steeds meer consumenten oriënteren zich online voordat ze een fysieke winkel bezoeken. Uit eigen onderzoek bleek dat de helft van onze ondervraagden moeite heeft om een online artikel ‘offline’ terug te vinden. Het digitale aanbod matcht niet met wat er in de winkelstraat te krijgen is. Daarom hebben we Findur ontwikkeld, een app die inzicht geeft in de actuele voorraad van schoenen- en kledingwinkels bij jou in de buurt.”

Hoe werkt het precies?

“Ons eerste idee was een tool te ontwikkelen waarmee je super efficiënt kunt shoppen. In de app kun je aangeven in welke plaats je wilt winkelen en waar je precies naar op zoek bent. Een donkerblauw overhemd in maat L voor minder dan €100,-, bijvoorbeeld. Vervolgens laat Findur alle donkerblauwe overhemden in die prijsklasse zien, en in welke winkel ze in jouw maat te krijgen zijn.”

“We richtten ons in eerste instantie op mannen, omdat zij vaak heel doelgericht winkelen. Toen we ons prototype in 2015 presenteerden, bleek dat er bij onder vrouwen ook vraag naar was. Daarop hebben we Findur verder doorontwikkeld voor beide partijen. Hoe meer retailers zich aansluiten, hoe groter ons aanbod wordt. In Eindhoven hebben we inmiddels een database met 15.000 artikelen.”

Findur - man broek Findur - vrouw jurk

Kan iedere retailer zich bij jullie aansluiten?

“In principe wel. Nu het systeem staat, is het vrij simpel geworden om nieuwe winkeliers aan te sluiten. We hebben wel een aantal dingen van ze nodig: de actuele winkelvoorraad, we moeten per artikel weten hoeveel stuks er op voorraad zijn en – voor retailers met meerdere vestigingen – waar ze liggen. Daarnaast moeten retailers hun productfeed op orde hebben, aangezien wij de productbeelden en – informatie overnemen.”

Hoe profiteren de aangesloten winkeliers?

“Ze bereiken een nieuw publiek. Omdat gebruikers op product zoeken, kunnen ze ook terecht komen bij winkels waar ze niet bekend mee zijn. We werken met een algoritme dat alle winkels op gelijk niveau weergeeft. Kleine ondernemers hoeven bij ons niet bang te zijn tussen de grote ketens te verdwijnen.”

Niet alleen retailers, maar ook gemeenten zouden baat hebben bij Findur. Vertel?

“Veel gemeenten zitten met het probleem dat hun binnensteden minder aantrekkelijk worden, door de leegstand en de concurrentie van online aanbieders. Wij zorgen ervoor dat mensen weer naar de stad gaan. Niet alleen de retail profiteert van een levendig centrum, maar bijvoorbeeld ook de horeca.”

Onlangs sloten jullie de duizendste winkel aan. Hoe hebben jullie het voor elkaar gekregen om in relatief korte tijd zoveel retailers mee te krijgen?

“Toen we van start gingen lag onze focus vooral op het aansluiten van winkels. In het begin was dat lastig. Winkeliers vonden het een goed idee, maar wilden pas instappen als we groter waren. Het was een beetje een kip-ei-probleem: de app is voor retailers pas interessant als er veel gebruikers zijn aangesloten, en voor gebruikers pas interessant als er veel retailers meedoen. Gelukkig hebben grote ketens als Score, Chasin’ en Macintosh het voortouw genomen. Zij zijn al vroeg ingestapt, en toen volgde de rest ook.”

Shoplocatiescherm Swipescherm Navigatiescherm

Welke gevolgen had het faillissement van Macintosh voor jullie?

“Score en Chasin’ hebben samen honderd vestigingen, Macintosh heeft er vierhonderd. Toen het concern omviel waren we in één klap tachtig procent van ons aanbod kwijt. Het goede nieuws was dat de samenwerking ons veel media-aandacht opleverde, en dat er ten tijde van het faillissement alweer gesprekken met nieuwe partijen liepen.”

“Wel hebben we besloten onze strategie aan te passen. We wilden Findur in eerste instantie direct landelijk uitrollen, maar hebben besloten nu eerst op het centrum van Eindhoven te focussen. Toch groeien we landelijk ook, doordat grote ketens als De Bijenkorf, WE Fashion, Van Haren en Hunkemöller zich bij ons aansluiten.”

Wat is jullie verdienmodel?

“Consumenten hoeven niet te betalen voor de app. Ook retailers kunnen zich voorlopig gratis bij ons aansluiten. Op die manier willen we ons aanbod op peil krijgen, en pas dan brengen we het verdienmodel in gang. We denken aan een vast bedrag per maand of een affiliate model, waarbij we per verkoop verdienen. Alleen, verkopen via onze app zijn op dit moment nog lastig te traceren. Daar komt verandering in, want binnenkort kunnen consumenten ook producten reserveren via Findur.”

Hoe zie je de toekomst van de retail, en welke rol speelt Findur daarin?

“Online en offline zullen we komende jaren verder versmelten. De fysieke winkel zal nooit verdwijnen, maar retailers moeten daarnaast ook online blijven innoveren. Ik zie te weinig samenwerking onderling. Wat een centrum aantrekkelijk maakt, is het feit dat er meerdere winkels bij elkaar zitten. Waarom dan ook niet samenwerken om de consument naar de winkelstraat te krijgen?”

Team foto

Het team van Findur (v.l.n.r.): Martijn Verbakel, Max Aerts, Tane van Wifferen en Jochem Timmers.