TOP

Lyst: ‘Shopper wil zich weer mooi kleden’

Als we de nieuwe publicatie van modeplatform Lyst mogen geloven, is de consument er weer aan toe om zich mooi aan te kleden. Het loungewear-tijdperk nadert zijn einde, blijkt uit de kwartaalrapportage.

De cijfers uit de recent verschenen The Lyst Index over het eerste kwartaal van 2021 laten zien dat er veel werd gezocht naar kleding en schoenen die passen bij een geklede outfit. Categorieën zoals hoge hakken en jurken stegen met respectievelijk 163 procent en 222 procent. Lyst verwijst ook naar de items in de top-10 van meest populaire artikelen. De Devon-muiltjes van Attico, gedragen door beroemdheden als Kylie Jenner en Hailey Bieber, staat op plaats 5 in de lijst van meest populaire vrouwenitems. En de asymmetrische mini-jurk waarmee influencer Nensi Dojaka werd gespot, staat op 10. Het luxe denimoverhemd van Brunello Cucinelli schopte het tot de zesde plaats in de ranglijst voor mannen. Dat wijst er volgens Lyst op dat er weer een tijd aanbreekt van werken op kantoor en sociale gelegenheden.

Tweedehands

Het populairste vrouwenproduct ter wereld is het monogramjack uit de collectie van The North Face x Gucci. De jas was overal te zien op Instagram en was meteen uitverkocht. Wederverkopers vroegen vervolgens tot vijf keer de oorspronkelijke prijs. Op twee staat de tweedehands Kelly-bag van Hermès. De vraag naar tweedehands Hermès-tassen steeg met 430 procent. Vintage luxe horloges waren ook het hele kwartaal in trek; het aantal zoekopdrachten naar zulke items nam met 47 procent toe. Vooral vrouwen zochten ernaar; de Submariner van Rolex is dan ook terug te vinden op plek 9 van die ranglijst.

Bernie Sanders

Het populairste mannenproduct ter wereld zijn de Adidas Yeezy 450-sneakers, een ontwerp uit de Kanye West-lijn die begin maart uitkwam. De zoekopdrachten hiernaar stegen met 121 procent rond de lancering. Ook populair is een item dat senator Bernie Sanders droeg tijdens de inauguratie van de Amerikaanse president Joe Biden in januari. Nee, dat zijn niet de wanten, maar de Burton Edgecomb-jas die hij droeg. Het staat op plaats 9 in de ranglijst. Het totale aantal zoekopdrachten voor het merk steeg met 96 procent. Parallel daaraan steeg de vraag naar rode haarbanden met 560 procent na het optreden van de dichter Amanda Gorman, die een Prada-exemplaar droeg tijdens de ceremonie. Het satijnen accessoire bezet plek 6 in de ranglijst.

(Tekst gaat verder onder foto)

De top-10 van populairste producten voor vrouwen (links) en mannen in Q1 2021. Bron: The Lyst Index

Gucci populairste merk

Gucci voert wederom de lijst aan van meest populaire merken. Toch heeft het label stevige concurrentie van Dior, dat dit kwartaal voor het eerst op de Lyst Index terechtkomt op de derde plaats. Louis Vuitton doet dit kwartaal ook voor het eerst mee (7). Op twee staat Nike, mede dankzij nieuwswaardige momenten zoals de lancering van de eerste handsfree schoenen de Go Flyease.

De complete top-20 ziet er zo uit:

  1. Gucci
  2. Nike
  3. Dior
  4. Balenciaga
  5. Moncler
  6. Prada
  7. Louis Vuitton
  8. Bottega Veneta
  9. Saint Laurent
  10. Off-White
  11. Versace
  12. Burberry
  13. Fendi
  14. Valentino
  15. Alexander McQueen
  16. Loewe
  17. Givenchy
  18. Jacquemus
  19. Balmain
  20. Stone Island

Beeld: L’Estrop (Gucci, winter 2021-2022)