TOP

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen in de schoenenbranche*

De Vereniging van Grootwinkelbedrijven in Schoenen organiseerde op dinsdag 3 februari een bijeenkomst over Maarschappelijk Verantwoord Ondernemen in de schoenenbranche.

Op dinsdag 3 februari hield de Vereniging van Grootwinkelbedrijven in Schoenen (VGS) een bijeenkomst over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) in de schoenensector. Bij Slem in Waalwijk kwamen retailers, importeurs, producenten en leveranciers bijeen om te praten over de stand van zaken, ontwikkelingen en samenwerking.

Uitdagingen

Eric Coorens, coo bij Macintosh Retail Group en voorzitter van VGS, sprak over de uitdagingen in de schoenenbranche. Waardepatronen van consumenten veranderen en de sector speelt hier te langzaam op in. MVO is de nieuwe trend maar dan moeten we volgens Coorens wel eerst weten of we dit willen. In deze moeilijke branche wordt innovatie erg belangrijk. Zo sprak Nicoline van Enter, creatief directeur bij Slem, over de 3D-schoen met inlegzool die wordt geprint aan de hand van een scan van de voet van de drager. Zo een innovatie kan de toekomst hebben.

Ontwikkelingen

Jolande Sap vertelde over de ontwikkelingen in de Nederlandse textiel- en kledingsector. Hierbij wordt sinds 2012 nauw samengewerkt rondom Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. “De eerste stappen zijn vaak niet zo moeilijk, maar je moet voldoende passie hebben om door te gaan. Daarbij is het internationale normenkader bekend -hoewel niet altijd helder-, maar bedrijven moeten wel van ‘nice to do, naar need to do’.”

Samenwerken

De belangrijkste vraag volgens Ingrid Weijer, MVO manager bij Macintosh, is ‘wat doe je zelf?’. Ondernemers moeten vragen stellen en keuzes durven te maken voor de consument. Hierbij is het belangrijk dat ze samenwerking zoeken bij leveranciers, importeurs en producenten. “Je moet problemen aanpakken bij de bron. De consument moet wel betrokken worden, door te vertellen wat er gebeurt; wat zijn de onderwerpen en uitdagingen. In tegenstelling tot wat veel consumenten denken, gaat het niet alleen om kinderarbeid en dierenwelzijn.”

Transparantie

Maartje Cobussen van Shoestainable sprak zich uit over het belang van transparantie. Consumenten willen steeds meer informatie over duurzaamheid terwijl uit scores en criteria van de website Rank a brand blijk dat de schoenensector op dit gebied achterblijft ten opzichte van de modesector. Marja Baas, oprichter en eigenaar van MYOMY en programmamanager duurzaam leer bij MVO Nederland, vertelde dat de consument in 2025 alleen nog maar duurzaam leer wil.

Betrokkenheid

Niet alleen de betrokkenheid van de consument is belangrijk maar ook dat van de medewerkers. Zo vertelde Arnoud van Vliet, Manager MVO en Kwaliteit bij Zeeman: “Betrokkenheid van al het personeel is een vereiste voor een succesvol MVO-beleid in het hart van een organisatie.” Ook moet je als ondernemer laten zien aan je consument waar je mee bezig bent, zoals Zeeman heeft gedaan met een filmpje over een rompertje. Verder is het belangrijk dat duurzaamheid hand in hand gaat met kwaliteit.

Oat Shoes

Christiaan Maats van Oat Shoes deed zijn verhaal over zijn zoektocht naar duurzame materialen zonder lijm. De zoektocht bracht Maats de hele wereld over maar nu heeft hij wel schoenen kunnen creëren die volledig biologisch afbreekbaar zijn.

Ken je keten

‘Ken je keten!’ is het devies van het Business Social Compliance Initiative (BSCI) waar Norma Snell de Nederlandse vertegenwoordiger van is. “Een geel krijtje in een rode verpakking klopt niet.” Het klinkt logisch maar toch doen ondernemers er te weinig aan. Ondernemers moeten weten hoe producten geproduceerd worden en hierbij kan het stappenplan ‘Due Diligence’ – dat de Nederlandse textiel- en kledingsector is gemaakt – goed van pas komen.