TOP

Marketingrapport Schoenenbranche 2015: Een economisch perspectief [onderzoek] *

Van Es Marketing Services heeft onderzoek gedaan naar het economisch perspectief van de schoenenbranche. Schoenvisie brengt een uitgebreide samenvatting van een deel van het Marketingrapport Schoenenbranche 2015.

Van Es Marketing Services heeft uitvoerig onderzoek gedaan naar de schoenenzaken in Nederland. De resultaten zijn verschenen in het 65 pagina’s tellende Marketingrapport Schoenenbranche 2015 dat op 16 september 2015 uit kwam. Schoenvisie mocht een deel inzien:

Schoenenzaken

Het aantal schoenenzaken dat in Nederland bij de Kamer van Koophandel staat geregistreerd, is in de afgelopen twee jaar met 13,9 procent afgenomen en komt neer op 2.228. Hiervan zijn 1.083 geregistreerd als hoofdvestiging. Deze cijfers zijn anders dan dat van het CBS (- 10,6 % in de afgelopen vier jaar) omdat er verschillende definities en tellingen worden gehanteerd. Bij Van Es Marketing Services worden de analyses zo dicht mogelijk bij de bron uitgevoerd, daarom maken zij gebruik van de cijfers van de Kamer van Koophandel.

De grootste nevenactiviteit van schoenenwinkels is de verkoop van lederwaren en reisartikelen (bijna 12 %). Ruim 8 procent verkoopt ook bovenkleding en mode-artikelen in het algemeen assortiment.

Van Es Marketingrapport 2015 - nevenactiviteiten schoenenzaken

Verzorgingsgebied schoenenzaken

De provincie Noord-Brabant heeft met 433 schoenenzaken de meeste schoenenzaken van Nederland (links). Maar dit betekent niet de het verzorgingsgebied optimaal is. In Flevoland zijn de meeste inwoners per schoenenzaak te vinden. Ook al heeft Noord-Brabant de meeste schoenenzaken, als je kijkt naar het aantal inwoners in het gebied, komen zij pas op de tiende plaats (midden). Per provincie scheelt de dichtheid van de schoenenzaken, de meeste winkels zitten in grote steden (rechts).

Van Es Marketingrapport 2015 - aantal schoenenzaken per provincie2Van Es Marketingrapport 2015 - inwoners per schoenenzaakVan Es Marketingrapport 2015 - dichtheid schoenenzaken per provincie

Online

Van de schoenenzaken in Nederland, heeft 94 % een eigen website. Hiervan heeft 53 % er ook een webshop aan gekoppeld, waar ze gemiddeld 10,5 % van de omzet vandaan halen. Steeds meer fysieke winkels gaan dus ook online, wat leidt tot een concurrentiestrijd die versterkt wordt door internationaal opererende webshops zoals Asos.

Maar volgens Van Es Marketing Services maakt concurrentie online sterker. Het leidt namelijk tot meer investeringen in online en scheidt het kaf van het koren. “Continue professionalisering is het gevolg, resulterend in betere en klantgerichte webshops en logistiek.”

Daling omzetwaarde en volume

Sinds 2011 zijn de omzetwaarde en het volume sterk gedaald. “De zuinige consument is de belangrijkste oorzaak van de teruglopende verkopen. Uit onderzoek van GfK blijkt dat veertig procent van de consumenten in 2014 minder geld heeft uitgegeven aan kleding en schoenen dan in 2013. Consumenten kopen minder artikelen, stellen aankopen uit, kopen meer in de sale en kopen meer artikelen in goedkopere winkels. Daarnaast wordt de opkomst van tweedehands kleding genoemd, en dan met name de opkomst van tweedehands verkoopsites als Marktplaats.”

Door de toename van het online shoppen zijn consumenten ook selectiever geworden.

Positief beeld

Het is een poos niet goed gegaan in de schoenenbranche en de cijfers van de afgelopen jaren liegen daar ook niet om. In 2005 boekte nog 63 procent van de schoenenzaken een omzetstijging. In 2012 was dat teruggedrongen naar 15 procent. Maar de afgelopen jaren lijkt het beter te gaan. In 2014 zag 29 procent van de schoenenzaken een omzetstijging en in 2015 al 49 procent.

Ontwikkelingen en trends

Ondernemers die door Van Es Marketing Services zijn ondervraagd voorspellen de volgende trends en ontwikkelingen:
 

  • Toename online verkopen van zowel schoenenzaken als andere aanbieders, sterke groei van e-commerce (31%)
  • Meer samenwerking tussen leverancier en detaillist (27%)
  • Onderscheidend vermogen wordt belangrijk; toenemende specialisatie van schoenenzaken qua assortiment en doelgroep (24%)
  • Minder voorinkopen en meer inkopen tijdens het seizoen, kleinere series inkopen en meer uit de voorraad van de leverancier verkopen, minder restvoorraden en minder werken met uitverkopen (17%)
  • Daling van het aantal algemene (zelfstandige) schoenenzaken en het middensegment, opdeling van de markt in discountformules en vakkundige speciaalzaken, middensegment krimpt fors (15%)
  • Meer tussencollecties (14%)
  • Beleving wordt belangrijker (11%)
  • Meer cross channel verkopen door schoenenzaken, multi-channeling, de combinatie van een winkel met webshop (10%)
  • Persoonlijk contact, vakkennis, service- en klantgerichtheid worden belangrijker voor de detailhandel als onderscheidend vermogen t.o.v. internet e.d. (8%)

Trends producten

Ondernemers voorspellen ook de volgende trends in producten:
 

  • Sneakers blijven onverminderd populair (22%)
  • Schoeisel met meer comfort, pasvorm en degelijk (12%)
  • Sportieve schoenen (9%)
  • Dikkere zolen (6%)

Perspectief

Sinds 2008 heeft de Nederlandse economie een terugval gekend, maar sinds afgelopen jaar lijkt het beter te gaan. De detailhandel profiteert een beetje van het herstel van de economie, maar toch zag daalde de omzet in schoenenwinkels met 6,2 procent. ING Economisch Bureau verwacht echter wel dat dit in de tweede helft van 2015 zal verbeteren. Voor 2016 wordt een groei van 1,5 procent verwacht. 

Algemene informatie

  • 64 % van de actieve schoenenzaken staat geregistreerd op naam van een man.
  • 66 % is een bv, 18 % is een vof en 15 % is een eenmanszaak
  • 37 % heeft twee tot vier medewerkers, 35 % vijf tot negen, 14 % één en 14 % tien of meer
  • 41 % heeft een winkelvloeroppervlak van 100 tot 200 m², 34 % van 200 m² of meer, 18 % van 50 tot 100 m² en 7 % minder dan 50 m²
  • 78 % van de schoenenzaken in 2015 richt zich op het middensegment, 56 % op het hoogsegment en 11 % op het laagsegment (sommige bedrijven richten zich op meerdere segmenten)
  • 35 % zegt bij geen brancheorganisatie te zijn aangesloten, 33 % is dat wel bij ANWR-Garant, 25 % bij GMS Group, 16 % bij InRetail en 1 % bij Rexor
  • 28 % van de schoenenzaken is aangesloten bij of onderdeel van een winkelformule of keten

Van Es Marketingrapport 2015 - prijssegmenten schoenenzaken

Verder lezen? Vraag hier het Marketingrapport Schoenenbranche 2015 aan.