TOP

Nieuw in Groningen: Mary Jane Schoenenboetiek [interview + foto’s]

Met Mary Jane is Groningen sinds 24 maart 2018 een exclusieve vrouwenschoenenzaak rijker. Schoenvisie maakte kennis met oprichters Lieve ten Duis en Nardia van den Poll. “Kleine ondernemers zijn de smaakmakers van hun stad.”

Schoenenboetiek Mary Jane is vernoemd naar een klassieker in schoenenland. In de jaren ’20 van de vorige eeuw was het model met het kenmerkende bandje over de wreef ontzettend populair, met name bij de zelfbewuste en vrijgevochten flapper girls. Het was de ideale schoen om tot in de vroege uurtjes op te dansen. Op zoek naar een naam voor hun nieuwe winkel, een schoenenboetiek in de sfeer van diezelfde ‘roaring twenties’ kwamen ondernemers Lieve ten Duis (32) en Nardia van den Poll (26) al snel bij dit iconische model uit. “We wisten meteen: dit is het.”

Momentum

Met Mary Jane Schoenenboetiek is Groningen sinds maart een exclusieve schoenenzaak rijker. Het openingsweekend (24 en 25 maart 2018) is volgens de oprichters ‘súper’ verlopen. Van den Poll: “Via sociale media – daar is Lieve heel sterk in – en persberichten hebben we momentum weten te creëren. De lokale media hebben vrij veel aandacht aan de opening besteed. Het eerste weekend hadden we niet alleen veel aanloop, we hebben ook erg goed gedraaid. Van ieder merk hebben we wel iets verkocht, ook – wat wij persoonlijk heel leuk vinden – van onbekendere labels als Atelier Content.”

29468401_1770652339661082_1621422653287956480_o

Art-deco pand

Mary Jane is gevestigd in een art-deco pand aan de Oosterstraat. Het is het eerste pand waar de oprichters gingen kijken. “Destijds was het een vintage kledingzaak die tot de nok toe gevuld stond”, vertelt Van den Poll. “Je moest wel ergens doorheen kunnen kijken. Maar op de voorgevel met de glas-in-loodramen, die beschermd stadsgezicht is, waren we meteen verliefd.” De winkel is smal en diep, en verdeeld in drie zones. Voorin heeft Van den Poll, die is opgeleid als schoenontwerper, haar atelier ingericht. Via de lichte tuinkamer kom je uit bij de woonkamer, met koffiebar en zitjes.

Franse modehuizen

Voor het interieur lieten de ondernemers zich inspireren door de Franse modehuizen uit de jaren ’20. Ook televisieserie The Paradise – gesitueerd in het Londen van 1875, over het eerste warenhuis in Groot-Brittannië – was een belangrijke inspiratiebron. “Stad en land hebben we afgezocht voor de juiste meubels. We hebben ontelbaar veel tweedehands winkels en brocantes bezocht, en dan heb ik het nog niet eens over alle uren die ik op Marktplaats heb doorgebracht”, lacht Ten Duis. “Ik heb een grote voorliefde voor vintage, Nardia is meer van het strakke en eigentijdse. Voor de inrichting zijn we elkaar in het midden tegengekomen.”

DSC00873

Gevestigde namen en jong talent

Het assortiment van Mary Jane is een combinatie van gevestigde merken en opkomende designers. De prijzen beginnen vanaf €89,95, het duurste model uit de zomercollectie kost €319,95. Bekende namen als AS98, Fly London, Pertini en Pikolinos worden gepresenteerd naast jong talent, zoals de Belgische ontwerper Nele Content met haar label Atelier Content.

Lees ook: Label to watch: Atelier Content [interview]

Met het concept richten Ten Duis en Van der Poll zich op vrouwen (alle leeftijden) die waarde hechten aan exclusieve en kwalitatief goede producten en daarvoor ook wel wat willen uitgeven. Naast mensen uit Groningen en omgeving trekt het centrum ook veel (Duitse) toeristen. Dat zal alleen maar verder toenemen, menen de ondernemers. “Groningen wordt steeds leuker. De gemeente spant zich enorm in om de stad op de kaart te zetten.” Datzelfde geldt voor de Oosterstraat. Voorheen slechts een doorgangsroute naar het centrum, nu een bruisende winkelstraat met veel zelfstandigen.

IMG_0329 29388452_1770652402994409_5290111171238559744_o

Smaakmakers

Het zijn zijstraatjes als de Oosterstraat die een winkelcentrum aantrekkelijk maken, vinden Ten Duis en Van den Poll. “Kleine ondernemers zijn de smaakmakers van hun stad. In een drukke winkelstraat met grote ketens was een concept als het onze weggevallen, hier versterken we elkaar juist. Om een voorbeeld te geven: wij verkopen de loafers van Fabienne Chapot, bij modewinkel Fiftysix – twee deuren verderop – ligt haar kleding. De ondernemers uit de buurt hebben ons met open armen ontvangen.”