TOP

Nieuw merk: Melula [interview]

Lennart Creël, oprichter van agentuur Brands, was al geruime tijd op zoek naar een mooi kinderschoenenmerk om aan zijn portfolio toe te voegen. Hij koos voor de schoentjes van het Deense Melula. “Ik heb gemerkt dat Scandinavische labels het goed doen in de Benelux.”

Hoe ben je met het merk in aanraking gekomen?

Lennart Creël (eigenaar Brands): “Ik ben Melula online tegengekomen. Ik was voor Brands al langere tijd op zoek naar een mooi kinderschoenenmerk. Een merk dat binnen het portfolio zou passen en geschikt was voor de Benelux. Voordat ik mijn agentuur opzette, werkte ik als storemanager en later als vertegenwoordiger voor Crocs in België en Luxemburg. Daar heb ik een groot netwerk met retailers voor kinderschoenen aan overgehouden.”

Wat sprak je aan?

“Melula heeft drie belangrijke pijlers – een mooie marge voor de retailer (2.5), een aantrekkelijke verkoopprijs (rond de €100,-) en een Scandinavische identiteit. Het merk is in 2015 opgericht door de Deense Louise Møllermark en Søren Hougesen. Beide oprichters hebben een achtergrond in grafisch design. Møllermark en Hougesen hebben jonge kinderen en hadden moeite om leuke schoenen voor hun kroost te vinden. Ze zochten naar een manier om de speelsheid van kinderen te vertalen naar een schoen. Scandinavische labels doen het goed in de Benelux. Ze staan voor degelijkheid en kwaliteit en genieten veel vertrouwen bij de consument.”

Melula-3 Melula-4

Hoe ziet de collectie van Melula eruit?

“Het design is eenvoudig; de collectie bestaat uit een middelhoog model in zeven verschillende prints. De boot is ontwikkeld in samenwerking met Italiaanse en Portugese schoenmakers en wordt in Portugal geproduceerd. Dankzij de combinatie van een traditionele leest en de eigentijdse kleurencombinaties spreekt Melula zowel ouders aan die van klassiek houden, als ouders die op zoek zijn naar een trendy schoen. Daarnaast is Melula een van de weinige merken die non-gender werkt. De schoenen zijn voor jongens en meisjes.”

Melula werd vorig jaar opgericht en gaat nu al internationaal.

“Dat klopt, in thuisland Denemarken is het merk nog net zo nieuw als hier. Møllermark en Hougesen hebben Melula direct op internationale beurzen gepresenteerd, het is altijd hun bedoeling geweest om het label gelijk in heel Europa uit te rollen. De schoenen zijn vernieuwend en daarom aantrekkelijk voor mij en mijn buitenlandse collega’s, denk ik. De oprichters hoefden niet eens zelf op zoek te gaan naar vertegenwoordigers, ze hebben aanvragen vanuit heel Europa gekregen.”

Hoe werkt de inkoop?

“Melula wordt als eerst uitgeleverd voor zomer 2017. De inkoop gaat voor het eerste seizoen via pre-orders. Voor winter 2017-2018 wil ik daar een beperkte voorraad aan toevoegen. De afspraken kunnen nu al gemaakt worden en lopen door tot midden september.”

Melula-1 Melula-2

Hoe wil je het merk uitrollen in de Benelux?

“We zetten in op de betere kinderschoenenspeciaalzaken en kinderkledingzaken. Voor Melula ben ik op zoek naar independent retailers, die het label de ruimte geven en het verhaal op de juiste manier vertellen. Mensen die net als ik vallen voor het design van de schoen. We beginnen natuurlijk pas net en willen Melula in eerste instantie schaars te houden, een merk dat maar bij een beperkt aantal winkels te krijgen is. We willen early adapters de kans geven om met een exclusief label te werken.”

Ben je op de beurzen te vinden?

“Nee, want ik merk dat onze labels lastiger op beurzen te promoten en te verkopen zijn. De merken in het portfolio van Brands worden niet in grote aantallen geproduceerd, we werken niet met enorme volumes. In eerste instantie zal ik retailers die me aanspreken en waarvan ik denk dat Melula er past zelf benaderen. Een eerste mailing leverde al een twintigtal geïnteresseerden op.”

Hoe kijk jij naar de kinderschoenenmarkt?

“Ouders zullen altijd kinderschoenen blijven kopen; kindervoeten blijven immers groeien. Bij grote schoenenwinkels, die mannen-, vrouwen- en kinderschoenen aanbieden blijft het laatste segment vaak achter, maar retailers die zich in kinderschoenen hebben gespecialiseerd doen volgens mij goede zaken. Ik zie in België dat ouders de voorkeur hebben voor speciaalzaken, vanwege de service en kwaliteit die er geboden wordt. Ouders zullen hun kinderen toch altijd in de watten blijven leggen.”