TOP

Nieuw merk: Sneapers [interview] *

De sneakersloffen van Sneapers kwamen vlak voor kerst op de Nederlandse markt, als ultiem kerstcadeau. Maar de weg vooraf was soms even afzien. Marketing manager Evelien van Grinsven: “Het idee is makkelijk bedacht, maar om het dan daadwerkelijk tot een product te laten komen en een complete collectie, was toch een grotere uitdaging dan gedacht.”

Shopclub – het bedrijf dat via voorHEM.nl en voorHAAR.nl dagaanbiedingen verkoopt – kwam eind 2013 op het idee om zelf ook iets te produceren. De keuze voor sneakersloffen was al snel gemaakt. Marketing manager Evelien van Grinsven: “Met onze kennis in huis, wilden we iets gaan doen. We kopen veel in, maar het leek ons leuk om de uitdaging aan te gaan om zelf ook iets te ontwikkelen.”

 

Hoe is het idee voor Sneapers ontstaan?

 

“Tijdens de koude winterdagen hebben we allemaal wel last van koude voeten, dus het idee van sloffen was er al snel. Maar sloffen hebben wel een suf en oubollig karakter. Daar wilden we een twist aan geven en daar is Sneapers het resultaat van.”

 

“Het idee is eind 2013 ontstaan, maar daar zit natuurlijk een onwijs lang ontwikkelingsproces achter. Eerst hebben we bedacht hoe het product eruit moet komen te zien, dan ga je opzoek naar fabrikanten en uiteindelijk is daar de eerste productielijn uit gekomen die we in China hebben laten produceren. We waren erg tevreden met het resultaat. Sinds enkele weken is Sneapers.com live gegaan en zijn we het merk in de markt aan het zetten.”

 

Zijn  jullie nog hobbels tegengekomen tijdens het productieproces?

 

“Absoluut. Het lijkt heel makkelijk. Het idee is zo bedacht, maar om het dan daadwerkelijk tot een product te laten komen en een complete collectie, was toch een grotere uitdaging dan gedacht. Misschien hebben we dat wel enigszins onderschat. Het contact met de fabrikanten, de kwaliteitscontrole, overleggen over bepaalde details. Er zijn uiteindelijk nog heel veel aanpassingen in het ontwerp doorgevoerd wat ook nog vertraging heeft opgeleverd. Maar wat ons betreft is die moeite het wel waard geweest en mag het resultaat er wezen.”

 

Als jullie hadden geweten dat het productieproces zo lastig was, hadden jullie het dan alsnog wel gedaan?

 

“Ik denk dat we het absoluut wel zouden hebben gedaan. We hebben er veel van geleerd en achteraf hebben we een product tot stand weten te brengen waar we trots op zijn. We hadden ook geen dingen anders kunnen doen, aangezien we hier zo veel van geleerd hebben. Als we dat niet zo hadden meegemaakt, waren we niet waar we nu zijn.”

 

Zouden jullie het iemand aanraden om een schoenen- of sloffencollectie te maken?

 

“Mijn eerste ingeving is nee, tenzij je er heel veel tijd in wil stoppen. Het is wel echt iets waar je vol overgave en passie in moet gaan omdat het veel tijd vergt. Ook door tegenslagen kan het soms frustrerend zijn. Maar mocht je een passie hebben voor schoenen en het ontwikkelen van nul tot iets, dan is het wel iets waar je uiteindelijk veel voldoening uit haalt.”

 

Sneapers zijn momenteel alleen nog op jullie website te koop?

 

“Klopt, de webshop is sinds een paar weken live, maar dat zijn pas de eerste stapjes die we maken. We gaan ons nu richten op 2016 en de aanloop naar winter 2016-2017. De verkoop naar winkels staat daarvoor ook in de planning. We willen kijken of we niet alleen online, maar ook in fysieke winkels de Sneapers kunnen wegzetten en op die manier een groter publiek kunnen bereiken.”

 

Zitten er nog speciale details in de sloffen van Sneapers?

 

“Zeker, de kracht zit ietwat verborgen. We hebben nu zes modellen, maar het kenmerkende is dat er een hele dikke schuimrubberen zool in is verwerkt. Juist die zool zorgt voor veel comfort. Het klinkt misschien een beetje cliché, maar hierdoor lijkt het alsof je op wolkjes loopt. Comfort staat voor alles, ook thuis.”

 

Wat zijn tot nu toe de reacties op Sneapers?

 

“De eerste reacties zijn zeer positief. Iedereen is te spreken over het comfort en ze zijn ook lekker warm. Zeker vlak voor de kerst zijn er heel wat Sneapers de deur uit gegaan omdat het een leuk kerstcadeau is. Mensen zijn er erg tevreden over, dat is voor ons positieve feedback.”

 

Hoe zien jullie de toekomst van Sneapers?

 

“ Als deze collectie goed loopt, dan zijn we zeker van plan een nieuwe collectie te ontwikkelen, met nieuwe kleuren, motieven en modellen. We willen stiekem ook wel Europa gaan veroveren. We zijn in staat om vanuit ons magazijn wereldwijd te verzenden. De website is daar ook op ingericht, die is in meerdere talen te bezoeken. We hebben zelfs al een aantal bestellingen naar het buitenland geleverd, maar dat willen we in de komende jaren nog verder uitbouwen. De ultieme droom is dat de merknaam Sneapers in heel de wereld wordt erkend, maar binnen Europa zijn daar wel realistische plannen voor.”