TOP

Nieuwe wetgeving online (ver)kopen

Webwinkels moeten uiterlijk in juni 2014 voldoen aan het nieuwe Europese consumentenrecht. De dan geldende uniformiteit moet onder meer leiden tot eerlijke concurrentie en een groei van grensoverschrijdende e-commerce. Wat zijn de gevolgen voor online retailers?

De Europese Richtlijn Consumenten uit Brussel werd in 2011 aangenomen door het Europees parlement en moet sinds eind 2013 door alle lidstaten zijn opgenomen in de wet. Webwinkeliers krijgen tot juni 2014 de tijd hun winkel aan te passen aan het nieuwe recht.

Retourkosten onveranderd
De richtlijn zal geen invloed hebben op veelbesproken retourenbeleid. Het blijft de verkoper vrij staan om de retourkosten bij de koper in rekening te brengen. Wat er wel verandert? Schoenvisie zette de belangrijkste punten op een rijtje.

De nieuwe regels:

  • Consumenten hebben veertien dagen bedenktijd voor aankopen buiten verkoopruimten (online, via de telefoon of e-mail of aan de deur) vanaf het moment van ontvangst;
  • Wanneer de verkoper de koper niet informeert over het hiervoor genoemde recht op bedenktijd, heeft de koper tot één jaar de mogelijkheid om het product terug te sturen;
  • Het herroepingsrecht gaat ook gelden voor veilingen die volledig online plaatsvinden.
  • Naast het herroepingsrecht heeft de consument nog eens veertien dagen de tijd om het product te retourneren;
  • Het geld dat betaald werd voor teruggestuurde producten (het aankoopbedrag, inclusief verzendkosten voor de heenzending) moet binnen veertien dagen na het terugsturen door de verkoper aan de koper zijn terugbetaald;
  • Het product moet binnen dertig dagen geleverd worden, anders mag de koper de bestelling annuleren;
  • De verkoper is tijdens de levering (tot ontvangst) aansprakelijk voor schade of verlies aan het product;
  • De verkoper mag geen verborgen kosten in rekening brengen.