Outdoormerk Bashoe lanceert modieuze wandelschoen: ‘De ‘looks’ worden vaak vergeten’
Foto: Kelsey Bartels (links) en Karin den Besten, op Bashoes door Anne-Floor Breet
Waarom bestaan er geen modieuze wandelschoenen? Dat verzuchtte Karin den Besten (53) begin 2022 tegen haar dochter, Kelsey Bartels (33), na een maandenlange maar vruchteloze zoektocht naar het perfecte paar. “Tijdens wandelingen of weekendjes weg liep ik altijd op sneakers”, vertelt ze. “Maar dat voelde ik aan het einde van de dag wel. Ik besloot uit te wijken naar hikingboots, maar tussen het bestaande aanbod zat niets dat ik wilde dragen. Ik zocht een mooie en moderne schoen, maar het was allemaal zó degelijk.” De vraag hoe dat komt, houdt de twee al een tijdje bezig. “Voor de meeste outdoorspecialisten lijkt het of comfort het enige is dat telt”, vertelt Bartels, net als haar moeder een modeliefhebber én enthousiast wandelaar. “De ‘looks’ worden vaak vergeten.”
Als sneaker vermomde wandelschoen
Moeder en dochter zien een gat in de markt, waarop ze besluiten in te spelen ‘voor een ander dat doet’. Anderhalf jaar later zijn ze dicht bij de lancering van een eigen wandelschoenenmerk: Bashoe, een combinatie van de eerste letters van hun familienaam Bartels en ‘shoe’. De twee gaan van start met één model in drie kleurstellingen (zwart-zebra, zwart-panter en beige-snake, in maat 38-41) en een prijs van 225 tot 230 euro. Een hoge sneaker met een on-trend grove zool waarvan je op het eerste gezicht niet zou vermoeden dat het een wandelschoen in de categorie A/B betreft; zeer geschikt voor lange
afstanden, ook op heuvelachtig terrein. De Bashoes hebben alle technische specificaties waaraan een product moet voldoen om deze classificatie te krijgen: een goede afwikkeling, grip en ondersteuning. “Met als bonus dat het merk ook niet zou misstaan in een mooie schoenenzaak of modeboetiek”, zegt Bartels. Den Besten: “Wij geloven hier enorm in. Daarom hebben we deze stap durven zetten.”
‘Voor de meeste outdoorspecialisten lijkt het of comfort het enige is dat telt’
Google als startpunt
Dat avontuur zijn ze niet gehinderd door enige kennis van zaken aangegaan, lachen ze. De ondernemers hebben geen schoenenachtergrond; Den Besten werkt al meer dan twintig jaar als wijkagent in Zwolle, waar ze allebei wonen, Bartels komt uit de reclamewereld. Waar je dan begint? Simpel: bij Google. Via de zoekopdracht ‘hoe ontwikkel je een schoen?’ komen ze bij Van den Breekel Footwear Development in Moergestel uit, dat schoenen voor derden ontwikkelt en produceert. “Een bedrijf met ruime ervaring en veel kennis van pasvorm en comfort”, vertelt Bartels. “We moesten het concept pitchen. Eigenaar Rob van den Breekel is kritisch, hij neemt zeker niet alle opdrachten aan. Maar dit vond hij direct een topidee.” Wat volgt, is een traject van meer dan een jaar om tot de perfecte Bashoes te komen, gefinancierd uit de overwaarde van Bartels’ huis. “We hadden de lancering gepland voor afgelopen juni”, zegt ze. “Dat wordt naar verwachting november. We hebben ons erop verkeken hoe tijdrovend de ontwikkeling- en testfase zou zijn.” Den Besten vult aan: “Het ontwikkelen van de juiste zool alleen al heeft ons een paar maanden gekost.”
Brede distributie
Van den Breekel brengt ze ook in contact met hun Portugese fabrikant. Hier rollen eind oktober de eerste duizend paar van de band. De presale via bashoe.nl start naar verwachting eerder die maand en vanaf november begint de verkoop officieel. Bij succes willen de ondernemers uitbreiden naar de wholesale en samenwerkingen aangaan voor zogenaamde ‘paspunten’. Daarbij mikken ze op een brede distributie: van outdoor-, sport- en weidewinkels tot mode- en schoenenboetieks. Op basis van een consignatiemodel, waarbij retailers alleen een maatserie nodig hebben en Bashoe het gewenste paar, tegen een commissie, uit eigen voorraad levert. Den Besten: “Onze fabrikant kan snel bijproduceren als de situatie daarom vraagt.” Geïnteresseerden kunnen het hele proces via Instagram volgen (@bashoe.outdoor). Dat wordt het voornaamste promotiekanaal. Zelf zijn Bartels en Den Besten ook veel te zien op dit account, onder meer als model in hun eerste campagne. “Wij zijn de doelgroep”, vertelt Bartels. “We richten ons op actieve en modebewuste vrouwen tussen de dertig en zestig die na een lange wandeling graag nog een drankje op het terras doen zonder van schoenen te hoeven wisselen.”