TOP

Wear geeft sneakers een tweede leven: ‘Een Jordan verkoopt vanzelf, de kunst is onbekendere modellen door te verkopen’ 

De Rotterdamse start-up Wear geeft afgedankte sneakers een nieuw leven door ze op te knappen en online te verkopen. Oprichters Pim Roggeveen en Lorenzo van Galen namen deze zomer afscheid van de fysieke winkel, om te kunnen focussen op online en het bereik daar verder uit te breiden. ‘We willen over vijf jaar internationaal bezig zijn.’

Foto’s: Wear

Hoe kwamen jullie bij sneakers?

“Pim Roggeveen, die Wear twee jaar geleden samen met Lorenzo van Galen oprichtte: “Sneakers zijn een persoonlijke passie van ons. En nu sneakers mainstream zijn, zien we veel mogelijkheden om een positieve impact te maken. We hebben allebei een achtergrond in marketing en werkten als freelancers voor onder andere de gemeente Rotterdam, waar we elkaar leerden kennen. We zijn geïnspireerd door impact-ondernemen, en vinden dat je je creativiteit en ondernemerschap in moet zetten voor een betere maatschappij. En zo begonnen we in 2021 met een sneaker cleaning-service voor consumenten, om de levensduur van hun sneakers te verlengen. Al snel openden we twee pop-upstores in Rotterdam waar je je sneakers schoon kon laten maken.”

Waarom hebben jullie de stap naar de verkoop van tweedehands sneakers gezet?

“We zien daar veel kansen. Er gebeurt al veel op het gebied van kleding, maar in schoenen is hergebruik nog een ondergeschoven kindje. We konden bij textielinzamelaar Sympany een bulk afgedankte sneakers kopen. Die hebben we schoongemaakt en opgeknapt om ze in onze winkels te verkopen. Klanten waren enthousiast, maar ze gaven wel de feedback dat de schoenen gevormd waren door de vorige drager. Toen hebben we besloten om nieuwe zooltjes voor in de schoenen te maken, van gerecycled materiaal.”

‘We willen duurzaamheid juist toegankelijk maken’

Maken jullie de sneakers nog steeds zelf schoon?

“Inmiddels kopen we sneakers in bij verschillende sorteerbedrijven en werken we samen met een wasserij waar een deel van de sneakers worden schoongemaakt. De inlegzooltjes laten we maken door Ortholite, specialist op het gebied van binnenzolen. De rest doen we in eigen huis met vier medewerkers. Alles doen we zelf; het checken, schoonmaken, fotograferen en uploaden op de website.”

Jullie zijn ook een sociale onderneming.

“Drie van de vier medewerkers hebben een afstand tot de arbeidsmarkt. De wasserij waar we mee werken, is ook een partij met een sociale doelstelling. Dat vinden we enorm belangrijk. Door deze samenwerking hebben we het proces kostenefficiënter gemaakt, wat van belang is, want de marge is niet erg hoog. Maar het is niet zo dat we als sociale onderneming afhankelijk zijn van trajectgelden. Dat is niet ons businessmodel. We willen onze eigen broek op kunnen houden.”

Waarom sloten jullie dit voorjaar de winkel in de Koopgoot?

“We willen volledig focussen op het uitbouwen van onze e-commerce. In het begin was er een wildgroei aan projecten, ideeën en richtingen. Dat is logisch voor een start-up. Uiteindelijk vind je je richting. En voor ons is dat voorlopig online. Het kost gewoon veel tijd om een nieuw merk in de markt te zetten. De winkels waren supertof en zaten op mooie plekken en ze liepen ook best goed. Maar het is ook lastig om vanuit een start-up retail te exploiteren, zeker in deze uitdagende tijd met stijgende huurprijzen. Daarvoor is onze marge niet hoog genoeg. Maar fysieke aanwezigheid is absoluut belangrijk vanwege de mogelijkheid om te passen. Daarom gaan we samenwerkingen aan met retailers, zoals met Bristol.”

Pim Roggeveen en Lorenzo van Galen hopen in de toekomst een belangrijke partner te zijn voor merken en retailers als het gaat om het recyclen van sneakers.

Hoe ziet die samenwerking eruit?

“We hebben nu twee shop-in-shops in de filialen van Bristol in Zaandam en Beveren. Dat gaat tot nu toe heel goed; we verkopen er per vierkante meter beter dan sommige nieuwe collecties. We openen dit najaar shops in nog twee andere Bristol-filialen. Maar het vraagt wel een denkwijze-aanpassing qua inkoop, maatbogen en seizoenen. We zijn met Bristol aan het verkennen wat het beste werkt. We zien het echt als een partnership.”

De samenwerking met de Bijenkorf hebben jullie juist beëindigd. Waarom?

“Bij de Bijenkorf hadden we een online sneaker cleaning-service en dat liep best goed. Klanten van de Bijenkorf konden via een online boekingstool hun sneakers aanmelden. Vervolgens leverden ze hun sneakers in bij de klantenservice en werden ze naar ons verstuurd. Wij maakten ze schoon en stuurden ze weer terug naar de klant. Maar omdat we dit voorjaar hebben besloten om volledig te focussen op refurbished sneakers, zijn we gestopt met de cleaning-service en dus ook met de samenwerking met de Bijenkorf. We verkopen trouwens wel nog steeds onze eigen cleaning-kit via de webshop. Daar is veel vraag naar, veel mensen kennen ons juist van de cleaning-service. Het is ook een belangrijk onderdeel van het verhaal om langer met je sneakers te doen.”

‘Het zou mooi zijn als retailers aan ons denken als ze willen recyclen’

Willen jullie met meer retailers samenwerken?

“We zouden daarin zeker willen uitbreiden en denken na hoe we dit kunnen faciliteren. Het zou mooi zijn als retailers meteen aan ons denken als ze willen recyclen. Ze hoeven dan het wiel niet zelf uit te vinden en kunnen toch bezig zijn met duurzaamheid. Maar de werkelijkheid is dat we in de schoenenbranche nog niet veel actie zien op dit gebied. De schoenenbranche is ook nog geen onderdeel van de UPV (Uitgebreide Producenten Verantwoordelijkheid, red.) en heeft dus nog geen verplichtingen. Veel retailers willen wel iets doen met circulariteit, maar haken af op de marge. Ze vergelijken die met de marge op nieuwe schoenen, maar dat is eigenlijk niet reëel. Natuurlijk: er moet geld verdiend worden, maar je wilt ook een duurzame impact maken. Het gaat om de juiste balans. De nieuwe generatie staat meer open voor circulair ondernemen. Dus ik zie op termijn wel meer actie ontstaan. De tweedehands markt groeit bovendien sneller dan de reguliere.”

Wie zijn jullie klanten?

“De doelgroep is divers, ook qua leeftijd. Sinds januari hebben we met de website en social media een half miljoen bezoekers weten te trekken. Je merkt dat het veel klanten allereerst om de prijs gaat en dat het duurzame vaak pas later wordt genoemd als argument. Maar het is prima dat consumenten positieve impact maken ook al is het niet hun hoofddoelstelling.”

Hoe belangrijk is het prijsaspect voor jullie?

“Betaalbaarheid vinden we heel belangrijk, we willen duurzaamheid juist toegankelijk maken. Onze verkoopprijzen liggen tussen de 30 en 60 euro. De uitdaging is om een groot aanbod te hebben, zodat mensen iets naar hun smaak in hun maat vinden. Want van elk paar heb je er maar één en je kunt geen andere maat aanbieden. We hebben nu vierduizend sneakers online staan. Een Jordan verkoopt vanzelf, maar de kunst is of je ook de onbekendere modellen kunt doorverkopen. En dat lukt grappig genoeg heel goed.”

Hoe kom je aan dat aanbod?

“We focussen op branded sneakers die we kopen van verschillende sorteerbedrijven in het hele land. Het aanbod voor vrouwen is groter en diverser dan dat voor mannen, doordat vrouwen nu eenmaal meer schoenen kopen en er vaak ook minder lang mee doen. Dus er ligt wel een uitdaging in het aanbod van mannen. En niet alle schoenen die we inkopen kunnen we doorverkopen. We hebben hier een paar duizend kilo sneakers liggen die nep zijn, te versleten of geen zool meer hebben. Die kunnen we niet verkopen, maar gooien we ook niet weg. We denken na over een goede bestemming. Natuurlijk, je kunt het grinden om er een gerecycled voetbalveld mee te laten maken. Maar dat vinden we zonde. Soms geven we wat weg, of we laten er kunstinstallaties van maken. Uiteindelijk willen we ook sneakers aanbieden met een visueel zichtbare reparatie, als kenmerk dat ze door Wear zijn gerepareerd. ”

Is inkopen van particulieren een optie?

“Die vraag krijgen we vaak. Het is interessant, maar vrij duur in verhouding tot ons prijslevel. De consument wil een inkoopprijs, je hebt verzendkosten en schoonmaakkosten. Dus daarbij denken we eerder aan een platformmodel waarbij de consument de schoenen zelf opstuurt naar de koper. We denken wel na over hoe we ons aanbod op een duurzame manier kunnen uitbreiden.”

Is samenwerken met sneakermerken een optie?

“Er worden gigantisch veel schoenen geproduceerd én heel veel weggegooid, vaak ongedragen. Afgekeurde partijen, geretourneerde artikelen, niet verkochte voorraden. Aanbod is er genoeg. Wat gebeurt daarmee? Het is een ondoorzichtige markt. Wij willen daar een positief aandeel in hebben, want wij willen juist dat alles wat geproduceerd wordt ook gedragen wordt. Ik vind het doodzonde dat gloednieuwe schoenen door de shredder gaan omdat een merk bang is voor imagoschade als het op de markt komt. Wij zouden een filter kunnen zijn voor die merken.”

Hebben jullie veel concurrentie?

“95percent doet hetzelfde als wij, maar dan in een andere categorie. Wij focussen op sneakers, zij op schoenen. We kennen Daan Engelen van 95percent goed en we spreken elkaar regelmatig. We zien elkaar echt als collega’s en niet als concurrenten, we sparren ook wel met elkaar. Er is verder weinig concurrentie. Zelfs internationaal niet. Je hebt wel high-end sneaker-marktplaatsen in het hogere prijssegment en platformen als Vinted, waar consumenten rechtstreeks aan elkaar verkopen. Maar geen spelers die hetzelfde doen als wij.”

Zie je daar kansen?

“We willen over vijf jaar internationaal bezig zijn. Het is een logische stap als je kijkt naar de groei van de tweedehandsmarkt. Het is daarnaast ook interessant om te zien hoe retailers met duurzaamheid en circulariteit struggelen; zij moeten er straks toch echt iets mee doen. Dus er is zeker toekomst voor ons businessmodel.”

De naam Wear doet denken aan kleding; hebben jullie daar ook ambities?

“Onze naam is gelinkt aan de letterlijke vertaling van ‘dragen’ en ook van ‘wear and tear’ (slijten, red). Dat gaat ook over schoenen. Daarnaast hebben we een merchandise T-shirtlijn. Die moest betaalbaar zijn en gemaakt worden zonder daarbij nieuw textiel te gebruiken. Vandaar dat we tweedehands T-shirts hebben ingekocht en daarop het ‘fuck new’-logo hebben gedrukt. We hebben zeker nog wel ambities met betrekking tot het uitbrengen van kleding, maar dat is voorlopig niet onze focus. Die ligt op sneakers.”

Wat is de grootste uitdaging voor jullie?

“Pionieren is leuk, maar ook moeilijk. Je moet een lange adem hebben, ook op financieel gebied. We maken een mooie groei door, maar het gaat ons nog niet snel genoeg. Eigenlijk hebben we pas sinds mei dit jaar de harde focus op het product en niet meer op de dienst, dus misschien willen we te snel. We zijn een nieuw concept in de markt aan het zetten en dat kost nu eenmaal tijd. De uitdaging is om op een duurzame manier partnerships aan te gaan met merken en retailers en hen te laten zien hoe belangrijk het is dat zij een tweedehands aanbod faciliteren met een partner.”

‘Het is doodzonde als gloednieuwe schoenen door de shredder gaan’

Jullie hebben in 2022 een kapitaalinjectie gehad van een groep private investeerders. Zijn jullie op zoek naar nog meer groeigeld?

“Op de lange termijn misschien wel, om de duurzame en maatschappelijk missie verder te faciliteren. We willen groeien, maar we willen ook duurzaam groeien en niet zomaar aandeel weggeven voor cash. De ideale partner zijn retailers of merken die geloven in de toekomst van Wear en ook kunnen bijdragen met hun kennis en netwerk. We zijn nu ook bezig met het opstellen van een Raad van Advies met experts die een bijdrage kunnen leveren aan onze groei. We hebben zelf een marketingachtergrond en zijn creatief. We vragen ons continu af hoe we relevant en verrassend kunnen blijven. We proberen daarnaast zoveel mogelijk bij te leren, bijvoorbeeld op het vlak van technologie en financiën.”

Waar zien jullie Wear over vijf jaar?

“We willen dan een partner zijn van meerdere merken en retailers. Ik hoop dat mensen meteen aan Wear denken als ze denken aan tweedehands sneakers van hoge kwaliteit. Maar we willen uiteindelijk ook een plek zijn waar je nieuwe sustainable merken kunt vinden. Tweedehands staat bij ons altijd bovenaan, maar we begrijpen ook dat als je functionele sneakers zoekt je soms een nieuw product wilt. Ook sluiten we niet uit ooit weer winkels te openen. Maar voorlopig ligt de focus op online en op samenwerkingen met retailpartners.”

Pim Roggeveen (28) en Lorenzo van Galen (31) hebben allebei een achtergrond in marketing en kennen elkaar van R’damse Nieuwe, een organisatie van young professionals in Rotterdam. Ze deden samen diverse projecten voor onder meer Stadsmarketing Rotterdam, The Impact Days en het Eurovisie Songfestival. In 2021 zetten ze samen Wear op, in eerste instantie als sneaker cleaning-service. Inmiddels ligt de focus op de verkoop van refurbished pre-loved sneakers via hun webshop. Behalve voor sneakers hebben ze een passie voor impact-ondernemen. Zo hebben ze mensen in dienst die een afstand hadden tot de arbeidsmarkt. Pim woont in Rotterdam, verzamelt vinyl platen en leest graag ondernemersboeken. Lorenzo woont in Moerkapelle, fotografeert graag en houdt van bijzondere kaartspellen.