TOP

Slimme paspoppen informeren klanten *

Het Britse bedrijf Iconeme heeft een technologie ontwikkeld waardoor paspoppen kunnen ‘praten’ met klanten.

Via zogeheten beacons kunnen de paspoppen klanten van allerlei informatie voorzien. Wel moeten consumenten hiervoor een mobiele applicatie downloaden. Het idee achter de technologie is dat paspoppen tot leven worden gewekt voor shoppers en zo bijdragen aan een betere winkelbeleving.  

Van aanbieding tot complete look

De VMBeacon werk als volgt. Een klant loopt langs een etalage en scant met zijn of haar smartphone de jas. Naast de prijs, maten en kleuren van de jas, kan de klant ook kiezen om een hele look of gerelateerde producten te zien, of hoe de jas gecombineerd kan worden.

Andere mogelijkheden zijn de jas bestellen via de webshop, of de winkel inlopen. De pop ‘vertelt’ precies waar het kledingstuk gevonden kan worden. Wie de app download kan bijvoorbeeld ook in aanmerking komen voor bepaalde kortingen of wordt benadert met aanbiedingen zodra hij binnen een straal van 50 meter van de winkel is.

De technologie wordt momenteel toegepast in diverse winkels in het hoog segment in Londen. Volgens Iconeme topman Jonathan Berlin zal de technologie de manier waarop mensen winkelen veranderen omdat het online en offline retail samenbrengt. “Veel mensen gebruiken hun smartphone al als ze winkelen en wij geven hier een heel nieuwe dimensie aan.”

Producten tot leven brengen

Eén van de winkels die gebruik maakt van de VMBeacon is Hawes & Curtis. In een bericht op de site van Iconeme zegt brandmanager Edward Smith: “Op deze manier halen wij de band aan met onze klanten. Producten komen ze tot leven, de VMBeacon werkt 24 uur per dag wat je zult terug zien in de online aanlopen en we krijgen directe feedback van klanten.”

Voor de VMBeacon hoeven geen aparte paspoppen gekocht te worden. Het kan direct in elke bestaande mannequin worden geïnstalleerd. Retailers kiezen vervolgens zelf welke informatie zij geven en hoe zij klanten benaderen.