TOP

Steve Madden voor het eerst op Modefabriek [interview]

Steve Madden heeft groot nieuws. Naast dat er sinds kort een film over het label op Netflix staat, presenteert het Amerikaanse merk op zondag 21 en maandag 22 januari 2018 ook voor het eerst haar nieuwste schoenencollectie op Modefabriek. “We zien een stijgende lijn in de groei van het merk.”

Twee jaar geleden zag het er voor een splitseconde slecht uit voor Steve Madden toen de Nederlandse distributeur Macintosh Retail Group failliet ging en de deuren van de monobrandstores moesten sluiten. Maar al snel kwam er goed nieuws: het Amerikaanse schoenenmerk ging een joint venture aan met SPM. “Door de goede relatie tussen Steve Madden en SPM was het vormen van de joint venture een snel en soepel proces”, laat brandmanager Rosanna Mainassy aan Schoenvisie weten. “Omdat het bestaande Steve Madden-team vanuit Macintosh mee verhuisde naar de nieuwe opzet, was dat ook een snelle overgang zonder enige problemen.”

CARRSON_053_v2_preview (1)

Werkt de joint venture fijner?

“Sindsdien gaat onze business beter dan ooit. We hebben van verschillende regio’s – zoals Scandinavië, Verenigd Koninkrijk en Oost-Europa – de distributie terug overgenomen. Hierdoor hebben we betere controle over de positionering van het merk en zorgen we vanuit marketing dat overal dezelfde brand story wordt verteld.”

Hoe gaat het momenteel met Steve Madden in Nederland?

“Een half jaar geleden is onze Nederlandse vertegenwoordiger Lindsey van Gils gestart en zien wij een stijgende lijn in de groei van het merk in de markt. We staan dit weekend voor de eerste keer op Modefabriek (W216 hal west) en kijken daar enorm naar uit. Wij merken dat Steve Madden in trek is en bekend is bij onze doelgroep. Op onze website zien we nog steeds elke maand een stijgende lijn in organisch en direct verkeer, wat erop duidt dat onze naamsbekendheid toeneemt.”

DAISIE_WHITE_016_v2_preview DASHER_ROCK_112_v2_preview

Waarom staan jullie nu voor het eerst op Modefabriek?

“Omdat wij denken dat het nu het juiste moment is om daar naartoe te gaan. We hebben ons eerst gericht op de internationale beurzen, maar vinden dat Modefabriek een erg goede Nederlandse beurs is, welke goed aansluit op ons dna.”

Wat onderscheidt Steve Madden van andere merken?

“Steve Madden biedt een modelifestyle aan waarin de haute couturetrends worden vertaald naar een betaalbare en draagbare variant. Daarbij is fast fashion ook erg belangrijk, we brengen namelijk maar liefst vijf collecties per seizoen.”

KIMMIE_014_v2_preview

“Ook maakt het ‘test-and-react systeem’ een groot verschil. Aan zijn kantoor in Long Island, heeft Steve Madden namelijk een klein schoenenfabriekje zitten waar hij kleine aantallen laat produceren. Deze schoenen worden naar de best verkopende winkel in Soho in New York gebracht waar getest wordt of het item aanslaat. Als dit zo is, wordt het meteen in productie genomen. Hieruit komt enorm waardevolle informatie, waardoor Steve Madden direct kan anticiperen op de laatste ontwikkelingen.”

Er is nu een film over Steve Madden op Netflix, hoe is dit precies ontstaan?

“Steve wilde zijn verhaal vertellen nu hij nog tijd heeft om het goed neer te zetten en alle details nog fris in zijn herinnering staan. De film laat van dag tot dag zien wat er achter de schermen allemaal gebeurd om een succesvol merk neer te zetten in de markt. Het is een verhaal over tweede kansen. Steve hoopt dat deze film zal inspireren en mensen tot nadenken zet.”

Hoe zie je de toekomst van het merk voor je?

“Momenteel heeft wholesale absoluut al onze focus. Dit komt door de potentie die wij hier zien. Ons doel is om hier net zo een gevestigd merk te worden als dat Steve Madden is in Amerika.”

FRIDAY_GOLSON_014_v2_preview