TOP

Trenddag: WGSN over de schoenentrends van zomer 2017

Charlie Clark spot voor het internationale trendadviesbureau WGSN al jarenlang de trends op het gebied van schoenen en tassen. Tijdens de Trenddag op maandag 23 mei 2016 bracht ze de vier belangrijkste trends voor zomer 2017 in beeld voor mannen, vrouwen en kinderen. Schoenvisie licht er twee uit.

Charlie Clark deed ervaring op bij grote internationale ketens als Topshop en Harrods. Ze is sinds drie jaar als cliënt trendspecialist werkzaam bij het vooraanstaande internationale trendadviesbureau World Global Style Network (WSGN), waar ze klanten als Tesco, Arcadia, Asos en Kurt Geiger adviseert en helpt de modetrends in de eigen onderneming te implementeren.

Clark selecteerde vier trends die het modebeeld van 2017 in de schoenensector gaan bepalen – Digital Wave, Edgelands, Encounter Culture en Pause – waarbij de thema’s ‘migratie’ en ‘ontdekken’ centraal staan. Tijdens de halfjaarlijkse Trenddag van Schoenvisie, Textilia en Bengels, op 23 mei 2016 in CitySense Utrecht, besprak ze de schoenentrends voor mannen, vrouwen en kinderen. Schoenvisie zet er twee op een rij.

Edgelands

Met Edgelands wordt het overgangsgebied tussen stedelijke en rurale gebieden aangeduid. “Jongere generaties kunnen het zich niet meer veroorloven om in de stad te wonen. Het is niet meer te betalen”, zegt Clark. “Er ontstaat een beweging naar het platteland – city meets country.” In dit thema is stedelijke architectuur, met zijn constructies van staal en beton, een belangrijke inspiratiebron. Er is aandacht voor traditioneel handwerk (o.a. borduursels) en bloemenprints. Kant is een belangrijk materiaal en wordt gemixt met sportwear-details. Het kleurenpalet heeft een ‘homespun feel’, aldus Clark.

Mannen/jongens

Voor mannen vertaalt Edgelands zich in simpele, minimalistische silhouetten met architectonische belijning, uitgevoerd in monochromes. We zien verder een cleane militaire look, ontdaan van alle toeters en bellen. Voor jongens is er een military boot met een prominente zool en een ‘dessert boot style’ laars.

Vrouwen/meisjes

Voor vrouwen zien we binnen dit thema bloemenprints, die dit keer niet in de lieflijke meisjesachtige context worden gebruikt, maar bijvoorbeeld zijn verwerkt in een klassieke runner. Street meets sweet, aldus Clark. Ook zien we een klassieke enkellaars in peasant stijl, met een geborsteld oppervlak dat de schoen een ambachtelijke uitstraling geeft. Voor meisjes is er een artisan sandaal met meerdere bandjes, in aardetinten met accenten in glitter of metallic.

Trenddag 2016-4

Encounter Culture

Het thema Encounter Culture gaat over globalisatie en invloeden uit andere culturen. De nadruk ligt op Cuba, dat begint dit jaar de banden met de Verenigde Staten opnieuw aanhaalde, en de strandcultuur van het Caribisch gebied. Dat vertaalt zich in lichte materialen als katoen en linnen. Er is aandacht voor de natuur, in de vorm van tropische prints, het idee van gevlochten bananenbladeren en gerecyclede grondstoffen. Het kleurenpalet gaat van het zand naar de zee naar de jungle. Enerzijds helder en levendig, anderzijds sun bleached.

Mannen/jongens

Voor mannen komen binnen dit thema two-tone loafers terug, in de klassieke zwart-wit variant of kleurrijker update. Ook zien we zowel voor mannen als jongens verschillende sandalen, waaronder de teensandaal en de leren visserssandaal met sportieve zool.

Vrouwen/meisjes

Bij de vrouwen is de pin-up uit de jaren ’40 een belangrijke inspiratiebron. Dat vertaalt zich in plateaupumps met peep-toe, met af en toe een metallic accent. We zien hier ook sandalen met blokhakken en flats met versierde uppers en een neutraal voetbed. Voor de meisjes zijn er leren sandaaltjes in Mary Jane stijl, met een ambachtelijke look, en espadrilles met abstracte dierenprints. Hoe jonger de doelgoep, hoe feller het tropische kleurenpalet volgens Clark mag worden aangezet.

Meer weten?

Schoenvisie, Textilia en Bengels organiseren aan het begin van ieder inkoopseizoen de Trenddag, waar gerenommeerde trendwatchers de trends en retailkansen presenteren. Een event dat je als professionele mode-ondernemer niet wilt missen. Houd voor meer informatie deze pagina in de gaten.