Twaalf feiten over m-commerce
Het afgelopen half jaar groeide het aantal kopers dat een online aankoop deed via een smartphone of tablet enorm. Schoenvisie zet de uitkomst van een onderzoek over m-commerce op een rijtje.
Uit een onderzoek van Blauw Research, dat is uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org, blijkt dat mobiele bestedingen enorm toenemen. Zo groeide het aantal mobiele kopers in Nederland het eerste half jaar van 2013 met 53 procent tot een totaal van 2,3 miljoen Nederlanders. Dit en nog elf andere feiten lees je hier.
- De m-commerce omzet in de eerste helft van 2013 bedraagt een half miljard euro;
- Ten opzichte van de tweede helft van 2012 steeg de m-commerceomzet de eerste helft van 2013 met 67 procent;
- De m-commerce omzet is goed voor 11 procent van de totale e-commerce omzet;
- Totaal deden 2,3 miljoen Nederlanders de eerste helft van 2013 12 miljoen mobiele bestellingen. Dit is een toename van 56 procent;
- De gemiddelde besteding steeg per een mobiele koper met 9 procent naar € 239;
- Met 40 procent kopen de meeste mobiele kopers kleding en schoenen, gevolgd door persoonlijke verzorging (22 procent) en computer hardware (21 procent);
- 64 procent van de mobiele kopers bestelt per tablet, tegenover 36 procent per smartphone;
- Verreweg de meeste aankopen worden thuis gedaan. Met een smartphone wordt in 62 procent van de gevallen thuis besteld, tegenover 95 procent bij een tablet;
- 17 procent van de aankopen per smartphone worden onderweg gedaan;
- Het grootste voordeel van m-commerce is volgens 47 procent van de consumenten de locatieonafhankelijkheid;
- Een groot nadeel van m-commerce vindt 25 procent van de consumenten een slecht werkende mobiele website.