TOP

Uiteenlopende meningen over zomereditie GDS *

Voor de tweede keer werd de zomereditie van de internationale schoenenvakbeurs GDS in Düsseldorf niet in september gehouden maar al eind juli. Exposanten hadden er uiteenlopende meningen over.

Met 900 merken en 15.000 bezoekers was de zomereditie van de internationale schoenenvakbeurs Global Destination for Shoes & Accessories (GDS) van woensdag 29 tot en met vrijdag 31 juli 2015 weer een tikkeltje rustiger dan het jaar ervoor. Kirstin Deutelmoser, projectleider van de GDS, laat in een persbericht weten: “Natuurlijk verheugt het me als exposanten ons complimenteren en bezoekers in hoge mate tevreden zijn. Dat mag echter niet wegnemen dat het aantal bezoekers niet voldoende is om alle exposanten tevreden te stellen.”

Ook Stephany Brock van Fairwise, de Nederlandse woordvoerder van de beurs, geeft aan dat het bezoekersaantal terugloopt. “Rustig is relatief want de mensen die er waren, waren wel tevreden. Maar natuurlijk merken wij ook dat er steeds minder mensen komen, dat is een tendens die we al jaren zien. Dat heeft te maken met de veranderingen in het retaillandschap en consumentengedrag.”

GDS juli 2015 3GDS juli 2015 4

Van september naar juli

Daarnaast is er een grote discussie over de datum waarop de Düsseldorfse beurs gehouden wordt. Sinds vorig jaar vindt de zomereditie niet meer plaats in september maar in juli. “Maar ook toen we in september zaten, gingen de cijfers al omlaag”, laat Brock weten. “Ik ben ervan overtuigd dat als de beurs in september plaats had gevonden, dat we dan ook minder bezoekers hadden.”

Van orderbeurs naar inspiratiebeurs

Met de verplaatsing van de beurs naar juli, is de GDS geen orderbeurs meer maar een inspiratiebeurs. Maar één ding is volgens Brock zeker: de beurs gaat definitief niet terug naar september en “dit is iets waar mensen zich aan moeten aanpassen. Wat we nu maar moeten afwachten is of de GDS kan blijven wat het nu is met de ontwikkelingen in de retail.”

GDS juli 2015 Emu AustraliaGDS juli 2015 Van Lier
GDS juli 2015 Thomas RathGDS juli 2015 Steffen Schraut

Ook exposanten merken de veranderingen op, wat zorgt voor uiteenlopende meningen:

Rafshan Amir, country sales manager Benelux bij Dr. Martens

“Voor ons als exposant was de GDS uitermate goed, vanuit de wholesale was men nogal sceptisch. Sommige winkeliers willen meer tijd om zich te oriënteren en vinden dat ze gepusht worden naar een te vroege inkoop. Ik zie het als een vroege introductie van de collecties die we presenteren. Men heeft ook meer tijd om te kijken en te praten. Hierdoor kan je goede, open gespreken voeren met oude en eventueel nieuwe klanten. GDS is niet meer de schrijfbeurs zoals zes jaar geleden.”

“Of ik het rustig vond? De gerenommeerde winkeliers die goed op de hoogte willen zijn, waren aanwezig. Het ligt aan wat voor klant je in je portfolio hebt zitten, voor ons was het dus niet rustig. De reacties op de collectie waren gemengd aangezien het niet helemaal conform Dr. Martens is. Wij worden gezien als bootmerk maar we brengen nu ook wat lichter schoeisel. Ik denk dat we daarmee een statement maken.”

Rutger Muller, directeur bij Frans Muller Benelux bv

“Ik vond het relatief rustig, het bezoekersaantal loopt ook al jaren terug. Dit heeft vast deels met de timing te maken, je kan nu nooit meer op vakantie. GDS, Trendevent, ISLN, in de beurskalender zit nu geen ruimte meer om er even tussenuit te gaan. Daarnaast hoor ik bijna van iedereen dat ze er waren om te netwerken en niet voor de orders.”

“Een aantal van de merken die ik vertegenwoordig in de Benelux staan op de GDS maar ik moet eerlijk zeggen dat het voor ons nooit zo een belangrijke beurs is geweest aangezien wij toch altijd zelf bij de klant langsgaan. Onze merken staan er dan ook vooral voor de Duitse markt, al hoewel je hoort dat daar regionaal ook steeds meer beurzen in opkomst zijn. Daarom zijn er bijvoorbeeld steeds minder Zuid-Duitsers op de GDS.”

Patrick Zijlmans, National Key Account Manager voor Nederland bij Clarks

“Ten opzichte van de andere keren – welke later in het seizoen waren – is dit veel beter. Doordat je nog aan het begin van het seizoen staat, is iedereen nog aan het oriënteren waardoor je met een andere insteek op de beurs staat. Het is een mooi moment om iedereen weer te spreken, om ideeën uit te wisselen en om te kijken waar de kansen liggen. Dat is in september natuurlijk heel anders, dan is alles al min of meer klaar. De zomereditie blijft vanwege de vakanties moeilijk maar we hebben wel meeste van onze klanten gesproken.”

“De grootste trend waar iedereen over spreekt op de GDS is natuurlijk de sneakertrend, daar gaat iedereen zich op focussen. Alleen is het ook belangrijk dat we niet met z’n allen hetzelfde gaan doen. Het is belangrijk voor een winkel en merk om de identiteit te bewaren. Bij Clarks doen we dat door sport en casual te combineren in onze collectie ‘Atheleisure’. Zo is er toch een net even ander antwoord op de sneakertrend, welke natuurlijk nog door zal gaan voor zomer 2016.”

De volgende editie van de GDS vindt van 10 tot en met 12 februari 2016 plaats.

GDS juli 2015 The NoAnimal Brand