TOP

Van Drunen Schoenfabriek lanceert nieuw Durea-concept: ‘We wilden de ideale schoen ontwikkelen’

Voor het eerst in tien jaar was Van Drunen Schoenfabriek met de merken Durea en Gijs weer op de GDS te vinden. Het familiebedrijf lanceerde er een nieuw concept, Durea Go. Schoenvisie sprak met ceo Gerard-Jan van Blokland en designer Remco van Drunen over de laatste ontwikkelingen.

“Er zijn generaties met Durea opgegroeid”, vertelt Gerard-Jan van Blokland op de tweede dag van de GDS. “We horen vaak van gebruikers dat hun moeders en oma’s er ook op hebben gelopen. Het is een merk met een lange historie.”

Van Drunen Schoenfabriek breidde begin 2014 uit met een schoenenmerk voor mannen, Gijs, vernoemd naar de grondlegger van het familiebedrijf. Met Gijs richt het bedrijf zich naar eigen zeggen op een iets jongere en vlottere doelgroep. “We wilden de collecties van Gijs en ook Durea dit keer op een andere manier positioneren”, zegt Van Blokland. “Als je in een winkel altijd in hetzelfde hoekje wordt gestopt, is het lastig om daar uit te komen. Daarom hebben we bewust gekozen om weg te blijven van de comfortmerken in hal 3.” In de presentatie komt dit ook terug; de meer traditionele modellen van Durea staan achterin de stand, de jongere items zijn prominent naar voren geschoven.

Tijdens de GDS presenteert Van Drunen Schoenfabriek de nieuwste lijn, Durea Go. “We wilden dé ideale schoen ontwikkelen”, vertelt productontwikkelaar Remco van Drunen. “Daarvoor hebben we gekeken wat we nog zouden kunnen toevoegen, omdat onze schoenen in mijn ogen eigenlijk al ideaal zijn. We zijn niet over een nacht ijs gegaan. Het proces nam ruim anderhalf jaar in beslag.”

Hoe is Durea Go uiteindelijk tot stand gekomen?

Van Drunen: “Vanuit de trend dat steeds meer mensen bezig zijn met een gezonde levensstijl en zich zodoende ook meer bewust worden van wat ze aan hun voeten dragen. Binnen dat verhaal zie ik bijvoorbeeld steeds meer schoenen met sturing in de zool, die de voet tijdens het lopen op de juiste manier afwikkelt. Dat gegeven hebben we voor onze doelgroep als uitgangspunt gebruikt.”

“Voor de ontwikkeling van het Go-concept heb ik verschillende disciplines samengebracht. In samenwerking met het Universitair Medisch Centrum in Groningen hebben we EMG-metingen uitgevoerd, waarbij we onderzochten hoeveel spierspanning het dragen van een bepaalde schoen op je benen geeft. Ik heb de hulp ingeschakeld van een bewegingsdeskundige (o.a. drukmetingen en loopanalyse), die weet hoe het afwikkelpatroon van de voet op een verantwoorde manier gestimuleerd kan worden. Je kunt namelijk blessures oplopen als je voeten worden overstuurd.”

En het resultaat?

Van Drunen: “Een comfortabele en zachte schoen, die je de hele dag kunt dragen en die minder energie kost tijdens het lopen. Onze slogan is ‘Go, energie in elke stap’. We hebben sturende elementen in de zool verwerkt die de voet op een aangename manier laat afwikkelen. Een natuurlijke afwikkeling, beginnend bij de hak en eindigend bij de grote teen.”

Hoe ziet de collectie eruit?

Van Drunen: “Deze bestaat uit twee modellen: een sportieve schoen (winkelverkoopprijs: €189,95) en een derby met glad voorblad (winkelverkoopprijs: €179,95), voor mensen die geen drukpunten op de voorvoet willen hebben. Voor het voetbed wordt gebruikt gemaakt van een nieuw materiaal, dat antibacterieel, luchtdoorlatend, vocht absorberend en vooral zacht is. We hebben gekozen voor een frisse lime tint, de kleur van energie. Deze kleur komt op verschillende plaatsen terug.”

Durea GO-1 Durea Go-2

Vanwaar de keus om het nieuwe concept bij Durea onder te brengen?

Van Drunen: “Het is een lang en kostbaar traject geweest. Voor Durea hebben we momenteel een groter dealernetwerk dan voor Gijs; vanuit commercieel oogpunt vallen in die hoek simpelweg meer schoenen te verkopen. Daarnaast hebben we zoveel ervaring met het ontwikkelen van damesleesten dat het voor ons logisch was om bij de vrouwen te beginnen. Maar ook voor Gijs staan de monsters al klaar, hoor. Het zou zomaar een ‘go’ kunnen worden.”

Hoe gaan jullie de distributie uitrollen?

Van Drunen: “We willen bij zoveel mogelijk gespecialiseerde dealers liggen. We vragen onze afnemers om Durea Go in meerdere wijdtes op te nemen, anders is het verhaal niet compleet. Maar dat is bij ons eigenlijk altijd zo – onze merken zijn het sterkst als ze in meerdere wijdtes worden aangeboden. Een van onze klanten was zo enthousiast over het concept, dat hij ons direct uitnodigde om het gezamenlijk in zijn zaak te introduceren en daar een groot feest van te maken.”

Van Blokland: “We werken op verschillende manieren met onze dealers samen. We werken sinds kort met Stockbase en hebben een b2b-systeem waar onze klanten in onze actuele voorraad kunnen kijken en bestellingen kunnen plaatsen. Op de winkelvloer bieden we ondersteuning tijdens speciale Durea- of Gijsdagen, waarbij de vertegenwoordiger een dagdeel langskomt om de collectie toe te lichten en te helpen bij de verkoop. Daarnaast zijn onze klanten van harte welkom in onze fabriek in Drunen om het proces van dichtbij te bekijken.”

Stockbase is opgericht om leveranciers en retailers slimmer met elkaar te laten samenwerken. Schoenvisie sprak eerder met co-founder Stephan Bliek: ‘De traditionele inkoop is niet meer van deze tijd.’

Ik kan me zo voorstellen dat jullie niet met iedere winkelier in zee gaan.

Van Blokland: “Dat klopt. Als je in deze tijd als winkel wilt overleven, moet je iets extra’s bieden. In hardloopwinkels wordt gekeken naar de manier van lopen, worden er metingen gedaan en wordt de voet van de klant uitvoerig opgemeten. Schoenenwinkels zouden hier ook sterker op in moeten zetten. Het winkelpersoneel vraagt klanten meestal alleen naar hun schoenmaat, maar ik durf te wedden dat de meeste mensen hun eigenlijke schoenmaat niet (meer) weten. Je voeten veranderen namelijk gedurende je leven. Na een meting – de lengte én de breedte – is het veel makkelijker om de juiste schoen voor de klant te vinden en blijkt de prijs ineens ook minder van belang. Daar kun je als winkelier echt toegevoegde waarde bieden. Als het personeel alleen om je maat vraagt en vervolgens in het magazijn verdwijnt om de schoenen te halen, wat is dan nog het verschil met een webshop?”

Voorraadhoudend zijn is voor jullie een belangrijk thema.

Van Blokland: “Als leverancier heb je tegenwoordig ook voorraad nodig om succesvol te zijn. Voor ons is het een grote uitdaging om te zorgen dat we de juiste modellen in de juiste aantallen op voorraad hebben. In deze business kun je je voorraad helaas niet met één druk op de knop aanvullen. We proberen daar op in te spelen door naast producten ook materiaal op voorraad te leggen. Zo kunnen we snel bij produceren, mocht het nodig zijn. Het is zoeken naar de juiste balans; het moet voor ons ook aantrekkelijk blijven. Als we aan het eind van het seizoen met producten blijven zitten, schieten we onszelf in de voet.”

Een half jaar geleden werd de bedrijfsnaam veranderd in Van Drunen Schoenfabriek. Hoe pakt dit uit?

Van Drunen: “Mijn broer Maarten, neef Peter Jr. en ik zijn als vijfde generatie toegetreden, wij zullen het familiebedrijf in stand houden. Daar zijn we trots op en dat willen we dan ook uitdragen.”

Van Blokland: “We hebben de introductie van Gijs aangegrepen om de twee merken onder één bv te hangen en zo de naam Van Drunen terug in het bedrijf te krijgen. Dat geeft de onderneming net wat meer authenticiteit, vind ik. Durea was destijds een wat gekunstelde naam – de familienaam mocht toen nog niet worden gebruikt, omdat er meerdere families Van Drunen in de schoenen zaten. Daarop is er wat gehusseld met letters en is de naam Durea ontstaan. Toen ik tien jaar geleden binnenkwam, nam ik me al voor om de familienaam ooit weer terug te brengen.”

Van Drunen Schoenfabriek team

Het team van Van Drunen Schoenfabriek (v.l.n.r.): Remco van Drunen, Peter jr. van Drunen, Karel van Drunen, Peter sr. van Drunen, Maarten van Drunen en Gerard-Jan van Blokland.