TOP

Vijf vragen aan Bert Termeer over Warehouse98 [interview]*

Bert Termeer (70), oprichter van Sacha Shoes, opende in het najaar van 2013 een nieuwe schoenenwinkel in de Heuvelstraat in Tilburg: Warehouse98. Schoenvisie sprak met hem over dit winkelconcept.

– Waarom bent u vorig jaar met een nieuw winkelconcept gestart?
“Mijn ouders zijn in 1966 met een familiewinkel in de Heuvelstraat in Tilburg gestart. In 1971 heb ik de zaak overgenomen en ben ik Mayfair/ Sacha Shoes gestart. In het begin was het hoofdkantoor van Sacha Shoes boven de winkel gevestigd. In 2005 heb ik Sacha Shoes aan mijn broer Paul en zijn zoon Ward verkocht. Het pand in de Heuvelstraat was nog altijd mijn eigendom en heb ik tien jaar lang aan Durlinger verhuurd. Ik had al veel langer plannen voor dit  winkelconcept. Deze winkel heb ik geopend voor de volgende generatie. Ik wil graag dat dit pand in de familie blijft en mijn kinderen werken nu in de zaak.”

– Wat is het verschil met de Sacha-winkels?
“Het segment en de doelgroep zijn grotendeels hetzelfde. Maar Warehouse98 heeft zes verdiepingen met  een winkelvloeroppervlakte van 900 m2. De voorraad staat in de winkel en klanten kunnen dus zelf hun maat pakken. De verkoopsters zijn alleen voor assistentie in de winkel aanwezig. Warehouse98 is één grote winkel en geen filiaalbedrijf. We hebben ook geen webshop. Ik heb er geen tijd voor en ben te oud om dat te organiseren.”

Warehouse98 in Tilburg 

– Hoe ziet jullie doelgroep eruit?
“Voorlopig richten we ons met een collectie in het laag/middensegment nog alleen vrouwen van 15 tot ongeveer 45 jaar. We doen nu wel een test met een mannencollectie.”  

– Wat zijn jullie belangrijkste merken?
“Dat zijn Bronx en Blink. Daarnaast verkopen we schoenen van Lazamani, Dr. Martens en Rocket Dog. Ik heb jarenlang een schoenfabriek in China gehad, die onder meer schoenen voor Sacha produceerde. Dit jaar heb ik die fabriek verkocht. Ik ben nu gepensioneerd, maar ik ben nog wel als adviseur aan dat bedrijf verbonden. Een deel van het jaar woon in in Hong Kong. Bij Warehouse 98 verkopen we ook merkloze schoenen uit die Chinese fabriek. We zijn niet aangesloten bij een inkoopvereniging en ik doe de inkoop zelf. Het gaat erom dat je de juiste modellen voor jouw klanten kiest.”

– Wat zijn uw verdere plannen met Warehouse98?
“Eind deze maand starten we met een shop-in-shop van Maruti en Keds. De Bos Group (de leverancier van Maruti en Keds, red.) huurt de complete eerste etage met een oppervlakte van 100 m2. Zij kunnen hun merken hier presenteren, zoals ze dat zelf willen. De Bos Group bepaalt dus welke modellen er worden verkocht. Het shop-in shop-concept is vrij simpel en dat wil ik verder ontwikkelen; het is de bedoeling dat er meerdere merken zullen volgen. Dat kunnen ook kledingmerken zijn. De samenwerking tussen retailer en leverancier moet altijd win-win zijn, anders lukt het niet. En er is nooit een garantie dat het lukt.”