TOP

Vijf vragen over de Experience Day voor winkelpersoneel [interview] *

Op maandag 27 oktober 2014 organiseert Cast in samenwerking met ANWR-Garant Nederland de eerste editie van de Experience Day voor winkelpersoneel. Schoenvisie sprak met Nadine Rozenbrand, medewerker marketing & communicatie bij Cast, over deze dag.

Wat is het doel van de Experience Day?
“In de eerste plaats: infomeren. De juiste kennis kan een medewerker nog waardevoller maken voor zowel de detaillist als de klanten. Een winkelmedewerker met een goede product- en marktkennis, die de behoefte van de klant kan vervullen en bij contact met de klant het (winkel)merk op een positieve wijze weet te versterken, heeft een toegevoegde waarde. Op de tweede plaats, kan ik mij zo voorstellen, is het voor het winkelpersoneel ook leuk om Cast een keer te bezoeken. Doorgaans gaat de inkoper of winkeleigenaar naar ‘de beurs’ om de collecties in te kopen en hebben de meeste werknemers geen idee hoe het er hier precies uitziet of aan toe gaat. Voor hen is het leuk om ook eens dat deel van het proces te zien!

Wat kunnen winkelmedewerkers tijdens deze dag verwachten?
“De Experience Day is een dag speciaal voor het winkelpersoneel met advies, interessante presentaties en workshops. Tijdens de Experience Day vertellen verschillende Cast-exposanten meer over bijvoorbeeld de geschiedenis van hun merk, het productieproces van een schoen of tas, hoe komt een bepaalde prijs/kwaliteitverhouding tot stand, wat maakt de pasvorm van een schoen zo speciaal en wat zijn de ‘musthaves voor aanstaand seizoen? Extra informatie over een schoen of tas kan door een winkelmedewerker weer op de klanten worden overgebracht. Want uiteindelijk is dát de persoon die de schoen daadwerkelijk verkoopt! Via het online registratiesysteem is te zien waar de presentaties en workshops over gaan en kan iedereen zich aanmelden! Naast de presentaties door de leveranciers kunnen de winkelmedewerkers kleuradvies van een styliste en make-uptips van een visagiste krijgen. Verder is er een gezamenlijke lunch en de dag wordt afgesloten met een borrel op het Middenplein.”

Welke leveranciers doen er mee?
“ANWR-Garant Nederland, A&A Niesten, Ara schoenmode, Arcade Style, Birkenstock, Van Bommel, Clarks, Durea, Ecco, Finn Comfort, R.A.S.E., Forza Footwear, Gabor, Ganter/Hassia, G-Star Raw Footwear, Hub Footwear, Interfashion, Lowa, Meindl, Mephisto, Panama Jack, Pikolinos, Premium Inc., Minifotostudio, Rehab, Rockport, H.J. de Rooy Lederwaren, Spikes & Sparrow, Timberland, Toni Pons, Twins & Trackstyle, Ugg Australia, Vekemans, Wolky en Xsensible.”

Hoeveel bezoekers verwachten jullie?
“We hopen de 500 bezoekers zeker wel te halen!”

Moet de Experience Day een terugkerend evenement worden? Jaarlijks of twee keer per jaar?
“Natuurlijk is het altijd even spannend of de eerste editie een succes zal zijn, maar gezien de positieve reacties van onze leden, twijfelen wij daar niet aan. Voor een volgende editie  moet uiteraard wel genoeg animo zijn vanuit de leverancierskant om het zo ook interessant te houden voor de winkeliers. Ik denk dat het zeker goed is om dit evenement  één keer per jaar te organiseren. Een boost voor het winkelpersoneel. Met de vernieuwingen die elk seizoen plaatsvinden, is er altijd wel iets nieuws te vertellen over een schoen, tas, stijl of productiewijze. Het evenement moet een leuke maar vooral informatieve dag zijn.”