TOP

Wat is het gemiddelde bonbedrag voor online schoenaankopen? [onderzoek]

Brancheorganisatie Thuiswinkel.org maakte de balans op voor het eerste half jaar van 2015. Hoe gaat het met de online verkopen van schoenen? Wat is bijvoorbeeld het gemiddelde bonbedrag per online aankoop?

Op 24 september verscheen de Thuiswinkel Monitor, met cijfers van zowel het tweede kwartaal als het eerste half jaar van 2015.

Opnieuw zijn de bestedingen via het online kanaal gestegen. Consumenten gaven in het eerste half jaar van 2015 zo’n 8 miljard euro uit op internet. Dat is een groei van 18,4 procent ten opzichte van het eerste half jaar van 2014: toen werd er 6,7 miljard euro uitgegeven. De verwachtingen voor heel 2015 is dat de bestedingen uit zullen komen op 16,4 miljard euro.

Schoenenbranche

Ook deed Thuiswinkel onderzoek naar de verschillende branches. Vanzelfsprekend maken schoenen daar onderdeel van uit. Hoe staat het met de online verkoop in de schoenmodebranche?

Eerste half jaar van 2015

In het eerste half jaar was 4,4 procent van alle online aankopen er eentje in de categorie schoenen. In totaal zijn er in het eerste half jaar 2,9 miljoen aankopen gedaan voor een bedrag van 238 miljoen euro. Dat bedrag is 3 procent van het totaalbedrag van de online bestedingen.

Tweede kwartaal: april tot en met juni

Ook zijn er cijfers over het tweede kwartaal bekendgemaakt. In Nederland kocht 8 procent van de online shoppers iets in de categorie schoenen in het tweede kwartaal. Ter vergelijking, in het tweede kwartaal van 2014 was dat 7 procent. Schoenen staan daarmee op de negende plek.

De grootste toename in online verkopen zit overigens vooral in losse vliegtickets en accommodaties, tickets voor attracties en evenementen, en pakketreizen. In de lijst met categorieen die het sterkst groeiden, staan schoenen pas op de twaalfde plek.

Kleding: aantal aankopen en bestedingen

Ook in de categorie schoenen & lifestyle is er sprake van een stijging in het aandeel aankopen. Van 1,3 miljoen aankopen in het eerste kwartaal naar 1,61 miljoen in het tweede kwartaal. Het aandeel schoenen op het totaal aankopen is 4,4 procent.

De markt voor schoenen kent in het tweede kwartaal 1,16 miljoen online kopers. Deze kopers zijn dus samen goed voor 1,61 miljoen online aankopen van schoenen waarbinnen 2,79 miljoen stuks worden gekocht.

Gemiddeld bonbedrag

Het gemiddelde aankoopbedrag voor schoenen is in het tweede kwartaal 84 euro. Dat is gemiddeld 2 euro meer dan in het eerste kwartaal; toen gaven consumenten gemiddeld nog 82 euro uit. Gemiddeld kopen online shoppers 1,4 items aan schoenen per aankoop.

De complete Thuiswinkel Markt Monitor is gratis beschikbaar voor leden en business partners van Thuiswinkel.org. Of bestel de Thuiswinkel Markt Monitor via voor € 1.350,-.