TOP

Webshops doen te weinig met zoekgegevens

De zoekopdrachten die consumenten op een webshop uitvoeren zijn goed voor talloze informatie. Webwinkeliers doen hier nog te weinig mee. Schoenvisie geeft tips.

Consumenten die gebruikmaken van zoekmachines in webshops zijn eerder geneigd om een product te kopen dan consumenten die slechts de standaard navigatie gebruiken. Ze zijn namelijk op zoek naar een product, en komen niet om de ‘window-shoppen’. Uit de zoekopdrachten van deze consumenten valt veel nuttige informatie te halen waar webwinkeliers veel mee kunnen. Volgens SLI Systems doen zij dit nog te weinig. Maar wat kun je nu allemaal met die data?

Auto complete

Veel webwinkeliers maken bij hun interne zoekmachine gebruik van auto complete. Vanaf het moment dat de consument een zoekopdracht begint in te typen, vult de zoekmachine de zoekopdracht automatisch aan. Hierdoor reik je de consument verschillende suggesties aan.

Uit een onderzoek van SLI Systems blijkt dat een ruime meerderheid van de respondenten gebruikt maakt van auto complete. De helft van de webwinkeliers die dat nog niet doet geeft aan komend jaar gebruik te willen gaan maken van auto complete.

Marketing

Maar met de zoekopdrachten op een webshop valt meer te zien dan hetgeen de consument naar op zoek was. Webshops die een marketingcampagne hadden lopen, kunnen met de zoekopdrachten bijvoorbeeld ook het resultaat van hun campagne meten.

Van de respondenten van het onderzoek zegt 57 procent de zoekgegevens niet in te zetten voor marketingdoeleinden. Een kwart geeft aan de data te gebruiken voor marketingcampagnes per e-mail, om een specifieke landingspagina’s te maken, of om banners te maken.

Andere mogelijkheden

Een slimme webwinkelier doet met zoekgegevens dus zijn voordeel. Textilia zet nog drie andere tips op een rijtje.

1. Als een bepaald product vaak wordt gezocht, kun je dit prominenter op de webshop plaatsen. Producten worden beter gevonden naar mate ze meer links en meer bovenaan de pagina staan.

2.  Uit de zoekgegevens kan blijken dat consumenten een product anders omschrijven dan op de webshop wordt gedaan. Pas hier de omschrijving op de webshop op aan.

3. Blijkt dat er naar een bepaald product veel wordt gezocht, maar dit product wordt op de webshop niet verkocht? Denk er dan eens over het product alsnog te gaan verkopen, of creëer een landingspagina die linkt naar een vergelijkbaar product dat wel wordt verkocht.

Lees hier meer over de toekomst van het winkelen.