TOP

“Wij volgen ons gevoel, dat is onze gouden formule” [interview] *

Niemand geloofde dat de zusjes Judith en Jeske Tuns het zouden redden in de schoenenbranche. Inmiddels loopt hun vrouwenschoenenspeciaalzaak Tunsenzo in Reusel al zeven jaar als een trein.

Judith Tuns: “In de zomer van 2007 waren Jeske en ik allebei onze baan beu. Zij was als verpleegkundige ooit in de horeca beland, ik runde al elf jaar een kapperszaak. ‘Waarom beginnen we niet samen een winkel?’, opperde ik. Al snel vlogen de wildste plannen voor een eigen schoenenzaak over tafel. We zijn gek op mooie schoenen en in Reusel zat nog niet één hippe speciaalzaak. We legden ons spaargeld bij elkaar en een paar dagen later was alles geregeld.”

“We zijn echte doorpakkers. Als we in iets ons hoofd hebben moet dat nú gebeuren, niet pas over een jaar. Nog voordat we een winkelpand hadden, waren de eerste schoenen ingekocht. Vertegenwoordigers met wie we nog steeds samenwerken, gaven ons -‘die twee gekke zussen’- niet meer dan een halfjaar. Ook de omgeving reageerde sceptisch. ‘Zo’n trendy zaak in Reusel gaat toch nooit lopen? Dit kost jullie de kop!’ Zelfs in de kroeg werden we erop aangesproken. Pijnlijk, maar al die kritiek zorgde er wel voor dat we nog harder ons best gingen doen om het tegendeel te bewijzen.”

Gouden formule

“Vanaf dag één loopt Tunsenzo als een speer. De eerste weken stonden we letterlijk te springen van blijdschap als er een nieuwe levering binnenkwam, want de winkel was steeds in een mum van tijd leeg. We hadden te voorzichtig ingekocht. Ondanks de moeilijke economische jaren, hebben we verrassend genoeg nog niet één financieel dieptepunt gekend. Omdat wij ons gevoel volgen, denk ik. Dat is onze gouden formule. We laten ons door niemand iets aanpraten en lopen niet de meute achterna. Omzetsnelheden zeggen ons niets; we moeten een schoen of merk met passie kunnen verkopen. Natuurlijk slaan we op deze manier ook wel eens de plank mis, maar we schrijven de eerste keer geen heel grote orders waardoor de schade beperkt blijft.”

“We spiegelen ons nooit aan andere ondernemers. Daarvoor is Tunsenzo te uniek, te veel Jeske en Judith. De gezellige Brabantse sfeer, de collecties van bijvoorbeeld Art, Hispanitas, Fly London en Sendra Boots die net een tikkeltje anders zijn, de opvallende inrichting: dat zijn wij. De muren hebben we knalroze geverfd,  boven de toonbank hangt een maffe klok met schoenen als uurwijzers en in de bakken voor de deur staan geen planten maar gepimpte laarzen en gekleurde veren. We hebben dan wel geen jarenlange ervaring in de schoenenwereld of retailbranche, maar doen gewoon puur wat wij leuk vinden en dat werkt.”

Vergroten gunfactor

“Veel klanten zien Tunsenzo als een snoepwinkel waarin ze urenlang kunnen rondsnuffelen. Ons aanbod is inderdaad ruim. We presenteren meer dan honderd modellen omdat we zowel jonge meiden van 18 als vrouwen van 75 jaar bedienen. Daarnaast verkopen we ook nog tassen, riemen, sieraden, sjaals en portemonnees van onder andere Cowboysbag, K-Y by Burkely en Skunk Funk. Dit bedraagt ongeveer 25 procent van de omzet. De sfeer in de winkel is laagdrempelig. De ene klant komt binnen voor een gezellig praatje, de ander zoekt alleen een leuke armband en weer een ander past in alle rust twintig paar schoenen. Het gebeurt zelden dat er langer dan een kwartier niemand in de winkel is.”

“Op momenten dat het toch wat rustiger is, bedenken Jeske en ik gelijk nieuwe plannen. Stilzitten kunnen we niet. Zo organiseren we bijvoorbeeld vier keer per jaar een Ladies Night met hapjes, drankjes, een dj en visagisten. Deze avonden zijn uitgegroeid tot een begrip in Reusel, net als de verjaardag van de winkel. Op die dag geven we 25 procent korting op de gehele collectie. We merken dat dit soort evenementen enorm wordt gewaardeerd door onze klantenkring en dat het onze gunfactor vergroot, iets wat voor een dorpswinkel als de onze heel waardevol is. Het sijpelt ook door op onze Facebookpagina waar we onlangs de vijfduizend likes zijn gepasseerd. Om dit succes te vieren en onze ‘fans’ te bedanken, hadden we televisiestylist Fred van Leer uitgenodigd in de winkel. Het was één groot feest. Jeske en ik zeiden laatst nog tegen elkaar: ‘Deze zaak runnen is het beste wat ons ooit is overkomen.’”

Dit interview werd eerder dit jaar gepubliceerd in de rubriek Hart voor de Zaak in de printeditie van Schoenvisie.
Wilt u ook als eerste op de hoogte zijn van alle belangrijke ontwikkelingen in de schoenenbranche? Neem dan hier een proefabonnement op Schoenvisie.