TOP

Hoe is het met Kim Kardashian’s Shoedazzle?*

Als een bedrijf Kim Kardashian weet aan te trekken als investeerder, legt dat een goede basis voor de toekomst. Schoenengigant Shoedazzle kreeg dat voor elkaar.

In 2009 richtten Kim Kardashian, Brian Lee, Robert Shapiro en MJ Eng het inmiddels miljardenbedrijf Shoedazzle op. Het was de eerste ‘subscription service’ die schoenenverslaafden over de hele wereld gepersonaliseerd schoenenadvies gaf.

Hoe het werkt?

Gebruikers vertellen Shoedazzle wat soort schoenen ze mooi vinden en welke stijl bij ze past. Vervolgens selecteert een Shoedazzle-stylist iedere maand de ‘juiste’ schoenen en accessoires. Je krijgt als het ware een persoonlijk stijladvies. Op de site kun je deze schoenen dan aanschaffen voor een schappelijke prijs. De kosten beginnen bij 40 dollar per paar (inclusief verzendkosten), maar kunnen oplopen afhankelijk van de gekozen designers.


Foto: Icona Pop

Succes van Shoedazzle

Maar is Shoedazzle nu echt de succesvolle belofte die het was bij de oprichting in 2009? Het is maar de vraag. Het feit dat het bedrijf in 2013 aan een zijden draadje hing, is veelzeggend. De site stopte met het vragen van een vast maandelijks bedrag aan abonnementsgeld, waardoor omzetten drastisch terugliepen. Door het ontslag van 40% van de werknemers in 2013 wist Shoedazzle het hoofd ter nauwer nood boven water te houden. Eind 2013 fuseerde Shoedazzle met JustFab (de huidige marktleider van het fashion subscription-model), waardoor een ondergang helemaal werd afgewend.

Inmiddels heeft Shoedazzle ongeveer 19 miljoen klanten, 2 miljoen Facebookfans en 132.000 Instagramvolgers. Topstyliste Rachel Zoe – o.a. bekend van de televisieserie The Rachel Zoe Project – heeft zich ook als mede-eigenaar en stylist verbonden aan de site.