TOP

Welke retailtrends hebben toekomst? *

Welke trends in de retail hebben toekomst en waarmee trekt u consumenten naar uw winkel? Multichannel is een gegeven, maar klanten verwachten meer dan alleen dat.

Nederland probeert voorzichtig uit de crisis te kruipen, maar modewinkels hebben het nog steeds zwaar. Vooral de bedrijven die al die tijd hetzelfde zijn gebleven. Voor winkels – vooral offline – is het dan ook belangrijk om in te spelen op de behoefte van de klant en om een nieuw concept op te zetten. Het Britse bedrijf Momentum Instore bracht onlangs tien retailtrends naar buiten waarmee je de klant naar je winkel trekt.

1. Click & Collect

Een goede manier om online en offline dichter bij elkaar te brengen is door het gebruik van Click & Collect. Of ook wel: de online bestellingen van de klant kunnen gratis in de winkel afgehaald worden. Door een afhaalpunt voor online aankopen in uw fysieke winkel te hebben, krijgt u de klant naar buiten en omzeilt u daarnaast ook bezorgkosten. Het Britse Argos heeft hiervoor zelfs speciale winkels, waarbij ze beloven dat de klant weer binnen een minuut buiten staat.

2. Beleving

Belangrijk voor een retailer is het om u te onderscheiden van anderen en dat doet u grotendeels door beleving te creëren in de winkel. Een concept dat goed aanslaat is bijvoorbeeld de instore bioscoop bij Selfridges. Hier kunnen maximaal zestig klanten terecht voor films, die natuurlijk ondersteund worden door interessante promoties.

3. Blurring

Er is geen duidelijke scheidingslijn meer tussen verschillende branches, want steeds vaker lopen ze in elkaar over. Kijk bijvoorbeeld naar Hutspot, een populaire conceptstore in Amsterdam, die ook een horecagedeelte heeft. Blurring is eigenlijk het verlengde van beleving en voegt iets toe aan de klantenervaring.

4. Meerwaarde bieden

Winkelen is niet meer alleen maar het kopen van leuke producten. Het moet tegenwoordig ook nog functioneel zijn en een meerwaarde hebben. Daarom is het ook belangrijk om als retailer uw kennis te tonen door uw klanten goed uit te leggen waarom ze een bepaald product moeten kopen. Is het de kwaliteit, de hype of het materiaal? Leg het uit, want met extra interessante informatie is de klant ook sneller geneigd om iets te kopen.

5. Schermen

Niet alleen op het gebied van beleving kan er nog veel verbeterd worden, ook op het gebied van technologie. Touchscreens zijn dan ook een goede toevoeging aan een winkel, als ze in ieder geval ook daadwerkelijk wat toevoegen. Laat uw klanten het complete assortiment bekijken, ideeën opdoen of zelf hun schoenen customizen.

6. Omnichannel

Zorg ervoor dat uw winkel op verschillende kanalen te vinden is en leg de connectie ertussen. John Lewis doet dit bijvoorbeeld goed door de eigen televisie- commercials ook op YouTube te tonen. Daarnaast zorgt het bedrijf ervoor dat de etalages aansluiten bij de actuele reclame-uitingen.

7. Exclusiviteit

Klanten zijn dol op speciale aanbiedingen en exclusiviteit. Niet voor niets zijn besloten winkelplatforms en speciale klantenkaarten dan ook zo een succes. Op deze manier onderhoudt u de band met vaste klanten en wordt het verleidelijker voor nieuwe klanten om naar uw winkel te gaan.

8. Revitaliseer

Als uw bedrijf niet meer goed loopt, neem dan risico’s en revitaliseer. Het Britse warenhuis Marks & Spencer heeft ook in een moeilijke periode gezeten, vooral omdat  jongeren zich niet meer door de retailer aangesproken voelden. Met de lancering van hun app kon het bedrijf deze doelgroep  wel weer makkelijker bereiken.

9. Mobiel afrekenen

Contactloos betalen kunnen we al, maar de betaalmethode die nu in opkomst is, is het mobiel betalen. Vooral in Belgische supermarkten wordt dit al veel gebruikt, in Nederland is de Rabobank momenteel bezig met de ontwikkeling. Er zitten echter ook nadelen aan, want pinnen kost de retailer ongeveer vier cent per transactie, maar bij het betalen met de mobiele telefoon moet meestal een percentage betaald worden. Iets dat voor kleine retailers hoog kan uitvallen.

10. Vendingmachines

We kennen ze van de frisdrank en de kleine snacks, maar verkoopautomaten – of ook wel vendingmachines – worden ook steeds vaker gebruikt voor andere producten. Van babymelkpoeder tot ballerina’s, vrijwel alles is mogelijk.

Toekomst retail

Niet lang geleden hebben acht Britse retailers – waaronder Selfridges – zich tegenover Marketing Agencies Association uitgelaten over de toekomst van de retail. Waar liggen de grootste kansen, op welke gebieden zullen de grootste veranderingen te zien zijn en zal de fysieke retail overleven? In een vierdelige YouTube-serie geven de grote ondernemers hun eigen visie op deze vragen.