TOP

Label to Watch: So Jamie [interview] *

Jamie Faber begon vier jaar geleden met haar merk So Jamie door irritaties in de schoenenbranche: “Ik vind de schoenenbranche een beetje verouderd en mensen in de branche blijven er ook erg bij hangen. Ik vind dat raar, want er gebeurt wat in de wereld dus daar moet je ook op anticiperen.”

Jamie Faber heeft net haar vierde schoenencollectie uitgebracht onder de naam So Jamie, een merk opgericht uit een lichtelijke irritatie: “Ik heb de styling gedaan voor grote televisieshows, maar ik miste in schoenenland iets modisch en kort op de markt met een goede kwaliteit, maar betaalbaar. Daar ben ik me op gaan focussen. Schoenen is echt een ambacht dat niet te vergelijken is met de kledingproductie. Ik heb twee jaar onderzoek moeten doen om de juiste pasvorm e vinden en de juiste producenten.”

So Jamie maakt momenteel zowel in het binnenland als het buitenland een grote groei door.

Het is wel gewaagd om in een periode van economische crisis een schoenenmerk op te richten…

“Ja, maar daarom lever ik ook op een kledingmanier. Ik vind de schoenenbranche een beetje verouderd en mensen in de branche blijven er ook erg bij hangen. Ik vind dat raar, want er gebeurt wat in de wereld dus daar moet je ook op anticiperen. Ik ga vol voor de doorverkoop. Er wordt bijvoorbeeld erg onderschat wat online kan betekenen voor een merk dus daarom staat social media en e-commerce bij mij ook heel hoog.”

Wat maakt So Jamie dan anders dan andere schoenenmerken?

“Het is modisch en kort op de markt. Veel mensen die ik ken hebben kledingmerken. Zij moeten een jaar van tevoren de kleding ontwikkelen omdat veel in het verre oosten geproduceerd wordt. Ik kan dus snel ontdekken wat er komt en gaat spelen. Ik zit met mijn productie in Spanje, Italië en Portugal waardoor ik ook nog eens snel kan schakelen en dicht op de mode zit. Ik schrijf bijvoorbeeld nu tot april en dat wordt in juni uitgeleverd.”

“Ik geloof heilig in het flexibele en we moeten niet te koppig blijven in de markt. Als de winkel wint, win ik ook. Dus die doorverkoop staat voor mij mega hoog in het vaandel. Als er iets schort aan de doorverkoop, ben ik niet degene die zegt dat je beter had moeten inkopen. Ik wil juist daarbij helpen en weten waardoor het komt en wat we eraan kunnen doen.”

Hoeveel collecties per jaar maak je?

“Twee grote collecties en twee kleine. Er komt bijvoorbeeld ook een groot project aan in mei met een blogger waarbij een limited edition uit komt. Het wordt ook op televisie uitgezonden. Die kunnen nu nog besteld worden en die worden over vijf weken uitgeleverd.”

Aan hoeveel winkels verkoop je momenteel?

“In Nederland heb ik 150 verkooppunten, maar daarnaast verkoop ik ook in België, Duitsland en Cyprus. Op zich wil ik wel wat winkels erbij in Nederland in het midden-hoogsegment, maar ze moeten dan wel bij het merk passen. Ik zie verkopen aan een winkels als een samenwerking. Winkels moeten dat ook willen en ze moeten vooruit willen denken.”

Hoe zie je de komende jaren voor je voor het merk?

“Ik hoop dat we dan ook internationaal ontzettend gegroeid zijn. Maar ik denk dat we ook heel blij mogen zijn als de situatie stabiel blijft. Durven dromen dat het groter, beter en succesvoller gaat worden, maar het meest realistische is als we gewoon doorgaan zoals het nu gaat.”