Expo Riva Schuh: dit zijn de schoenentrends voor zomer 2018
Tussen de 11.224 bezoekers van de 88e editie van de Expo Riva Schuh (10 tot en met 13 juni 2017 in Riva del Garda) bevonden zich verrassend veel nieuwe gezichten. “We zien een toenemend aantal van nieuwe professionals, vaak actief in de e-commerce business”, laat Giovanni Laezza, general manager van het Riva del Garda Fierecongressi, in een persbericht weten. “Verder verwelkomden we ook high-end producenten, op zoek naar partners om samples en collecties mee te ontwikkelen.” Het maakt de Expo Riva Schuh tot een beurs die de volledige schoenenindustrie vertegenwoordigt, stelt hij.
365 dagen per jaar
Deze 88e editie ging niet alleen over de nieuwe schoenencollecties en -trends. Tijdens de opening werd er aandacht besteed aan de snelle groei van omnichannel en hoe de verschillende verkoopkanalen als één geheel kunnen samenwerken. In een gesprek met de organisatie – Laezza en Carla Costa, manager van de Riva del Garda Fierecongressi Fairs Unit – kwam de rol van de vakbeurzen aan bod. “Online marketing en offline integratie zijn uitdagingen die ook impact hebben op de trade fair industrie”, laat Costa in een persbericht weten. Als reactie wil Expo Riva Schuh sterker gaan inzetten op online marketing. De beurs wil 365 dagen per jaar gaan ‘leven’, door een community aan zich te binden waar continue interactie is.
Naast deze nieuwe marktontwikkelingen werden ook de collecties voor zomer 2018 niet vergeten. Voor het nieuwe zomerseizoen tekenden zich een aantal duidelijke trends af. Schoenvisie zette ze op een rij:
Algemeen: ‘Fashionable comfort’
Comfort speelt een grote rol in de collecties voor zomer 2018, maar dat betekent niet dat er wordt ingeleverd op esthetiek. De modellen zijn uitbundig versierd: borduurwerk, kralen en franjes voor een etnische en ruches en voor een meer romantische look. Voor mannen en vrouwen zien we zachte, parelachtige kleuren als poederroze, parelgrijs en wit. De metallic effecten van recente seizoenen blijven, maar krijgen glossy afwerkingen. Er is veel aandacht voor klassieke sportschoenen als tennis sneakers en slip-ons, verrijkt met applicaties of borduurwerk.
Foto: Sprox
Vrouwen: ‘Fushion’
De sleutelwoorden: fantasierijk, poëtisch en ambachtelijk. De etnische en nostalgische tendens van zomer 2017 groeit uit tot een nieuwe fushion-trend, vrouwelijk en dromerig, met gestileerde patronen, romantische bloemen en tule. We zien veel touw, in de zolen van klassieke espadrilles en als basis voor lace up schoenen. Ook zijn er veel innovatieve uppers, zoals geweven bouclé-stof of denim voor easy-chic sliders en slippers. Het kleurenpalet is helder en natuurlijk. Het wordt gedomineerd door roze, beige, duifgrijs en blauw en aangevuld met warme aardetinten. Qua modellen zien we flats met gevlochten of rubber zolen, gedecoreerde slip ons en tennissneakers, flipflops met glittersteentjes en buckle slippers met ruches, franjes en raffia bloemen.
Foto: Haikon Hada
Mannen: ‘Elegantie, stijl en active wear’
Bij de mannen zien we schoenen van goede kwaliteit, klassiekers die in een hedendaags jasje zijn gegoten, met respect voor de traditie. Er is veel aandacht voor leerbewerking, met geweven uppers en gegraveerde patronen. Het kleurenpalet bestaat uit intense en klassieke kleuren, zoals navy blauw en indigo, cognac en donkerbruin. Nubuck is veel aanwezig, in warme tinten als mosterd, rood karmijn en donkergroen. Inspiratie komt uit de sportwereld; de filosofie dat schoenen de hele dag ondersteuning en comfort moeten bieden is door vele fabrikanten overgenomen. Active wear is een belangrijk thema voor zomer 2018.
Foto: J.André
Beelden: Expo Riva Schuh