TOP

21 procent meer bezoekers: Micam 96 straalt weerbaarheid en positiviteit uit in een uitdagende en veranderende markt

Micam Milano, de Internationale Schoenenbeurs, vond voor de 96e keer plaats in Fiera Milano van 17 tot 20 september 2023. Dit jaar blijven duurzaamheid, innovatie en een focus op aanstormend talent de drijfveren van dit toonaangevende evenement in de schoenenindustrie. Met 1024 deelnemende merken, waarvan meer dan de helft uit het buitenland (meer dan 30 landen), markeerde MICAM Milano opnieuw zijn positie als een wereldwijde hub voor schoenenmode.

Foto’s: Micam

Giovanna Ceolini, voorzitter van Micam, benadrukt dat Micam een cruciale rol speelt in het herstel van de schoenensector en bijdraagt aan de groei van bedrijven in internationale markten, wat van groot belang is, economisch en voor de werkgelegenheid. “Met meer dan 3.700 bedrijven en meer dan 72.000 werknemers is deze productiesector een van de absolute pijlers van het modesysteem. Hierbij is duurzaamheid niet langer een korte termijn trend, maar een sleutelfactor in de aankoopbeslissingen van klanten. Samen met digitalisering transformeert dit de schoenenindustrie.”

Die digitalisering en de toekomst ervan stond centraal bij het paviljoen ‘Future of Retail’, met deze editie de focus op 3D-technologie en hoe deze de bedrijfsvoering van retailers kan verbeteren. Ook het Nederlandse SafeSize was hier aanwezig met een innovatieve 3D-voetscan. Carol Hollemans, accountmanager SafeSize en Jeffrey Meijer, Business Development Manager vertellen: “De scan met adviestool helpt klanten om de perfecte schoen te vinden in zowel fysieke winkels als online, terwijl het productretouren flink vermindert en daarmee bijdraagt aan een duurzame toekomst. Ook helpt het personeel op de winkelvloer om de klant objectief en gedegen advies te geven over de beste pasvorm.”

Duurzaamheid stond heel duidelijk centraal, met veel gesprekken en presentaties over verduurzaming en het gebruik van alternatieve materialen en productieprocessen voor een lagere milieu-impact. Deze nadruk op duurzaamheid weerspiegelt de groeiende bewustwording van de schoenenindustrie voor haar rol in het creëren van een meer ecologisch verantwoorde toekomst en de groeiende schaarste aan productiemiddelen. 

Noémie Dumesnil, COO en Partner van Authentic Material brak in haar presentatie hier een lans voor. “We moeten plastic vervangen in allerlei toepassingen door hergebruik van leer in combinatie met gerecyclede of afbreekbare polymeren. Dit kan voor vele producten, in de schoenindustrie, bijvoorbeeld door het vervaardigen van duurzame hakken.”

Trends en toekomst

AI komt overal voor en zeker bij de presentatie van Livetrend, die de must-haves voor het komende lente/zomerseizoen presenteerde om kopers te helpen hun aankopen te optimaliseren. Hun presentatie, genaamd ‘CEREMONY FOCUS’, gaf een diepgaande blik op de trends voor voorjaar-zomer 2024 en een vooruitblik naar 2025. Alle beelden (en schoenen!) waren hierbij gegenereerd met geavanceerde AI-beeldtools.  

Naast de ceremoniële trend met veel etnische cultuurelementen wees Livetrend voor 2024 op de trend ‘submerged glimmer’ met veel strass en aquatische kleuren. Dit zie je bij verschillende merken terugkomen. Niet alleen in hakken met bijzondere sieraadvormen, maar ook bij schoenen met kettingen of sandalen met gouden gespen. De ballerina is een veelgezien model, nu met strassstenen en daarbij horende tassen, zoals bij La Strada werd getoond. Voor mannenmode zie je juist de combat boot opkomen, maar de grote stijger is de formal boot en de crafted loafer met reliëfs, zoals gevlochten leer.

Vincent Heemink, director E-commerce & Marketing van Hooijer footwear group en Bart van Iersel, CEO benadrukken in hun gerestylede, open stand eveneens de trend van etniciteit in combinatie met het gebruik van natuurlijke materialen, ook in het kader van de eerder genoemde duurzaamheid. Qua trends zien we verder de Western boot, die in Nederland al eerder ingezet was, zich uitbreiden voor volgend seizoen naar België en Duitsland.

Veel merken zien steeds sterker crossovers in de retail. Schoenenmerken gaan kleding en accessoires voeren en andersom, zowel voor gemak en beleving voor de klant. Maar ook voor binding en om de marges en omzet op peil te houden. Al met al straalde de beurs met haar deelnemers een duidelijke weerbaarheid uit met positieve energie naar de toekomst ondanks de uitdagende en veranderende markt. 

21 procent meer bezoekers

Micam 96 sluit af met bijzonder goede bezoekersaantallen. De schoenenbeurs werd opnieuw tegelijk en onder één dak georganiseerd met tassenbeurs Mipel, vrouwenmodebeurs The One Milano en sieraden- en accessoirebeurs Homi. Gezamenlijk zijn deze events bezocht door ruim 42 000 bezoekers. Dit is maar liefst 21 procent meer dan in september 2022.

De volgende editie van Micam vindt plaats van 18 tot en met 21 februari 2024 in beurscomplex Fiera Milano, Milaan.

Hieronder vind je een fotoreportage van de september-editie: