TOP

ABN Amro: harde daling aantal winkels in 2021 afgeremd

De coronacrisis heeft de groei in online bestedingen versneld, ten koste van de stenen winkel. Toch is de harde daling in het aantal fysieke winkels vorig jaar enigszins afgeremd, naar 4,7 procent.

Beeld: Moerschy via Pixabay

Tijdens de coronacrisis is het aantal winkels in veel branches verder afgenomen. Dat meldt de ABN Amro in het rapport ‘Stand van de retail, retail in economisch perspectief’ van deze maand. Naast schoenenwinkels, lieten vooral winkels in elektronica (-4,9 procent) en winkels in huishoudelijke en luxe artikelen (-5 procent) in 2021 een sterke daling zien.

De trend van minder fysieke retail-locaties in met name de categorieën schoenen, kleding en elektronica was voor het uitbreken van de pandemie al gaande, maar toch is duidelijk te zien dat met name in 2020 het aantal winkels harder afnam dan in de voorgaande jaren, aldus de bank. Het feit dat pure webwinkels als Coolblue juist fysieke brand- en experience stores openen, kunnen deze trend niet keren.

Gevolgen coronacrisis

Veel retailers zullen in 2020 hebben besloten om de fysieke winkels die er financieel niet goed voor stonden te sluiten, soms ingegeven doordat zij het huurcontract niet tegen alle voorwaarden wilden verlengen. Tevens is een deel ook failliet gegaan. Het aantal faillissementen was echter laag door de geboden overheidssteun. Dit heeft ervoor gezorgd dat in 2021 de afname in het aantal winkels minder sterk was dan in 2020.

Een andere verklaring is dat veel retailers besloten wegens corona de focus te verleggen naar online, andere retailers besloten minder kansrijke locaties te sluiten en investeringen in de webshop te doen. De fysieke winkels die binnen de winkelformules overblijven, zijn veelal gericht op het ervaren van de producten en het geven van persoonlijk advies.

Winkeloppervlak

In tegenstelling tot het aantal winkels is de gemiddelde winkelvloeroppervlakte tussen 2015 en 2022 wel toegenomen bij nagenoeg alle categorieën, behalve in het geval van warenhuizen. Dit past in de trend van meer beleving en inspiratie brengen op grotere locaties die daarvoor meer mogelijkheden bieden. Het aantal schoenenwinkels nam de afgelopen jaren dan wel af, maar het gemiddelde winkeloppervlak steeg met tien procent. Met een groei van 16 procent werden ook winkels in kleding en mode ruimer.

Formule niet als oplossing

Het aantal fysieke winkels dat onderdeel is van een winkelformule is tijdens de pandemie in bijna alle categorieën afgenomen. Zo lieten de formulewinkels in de categorieën kleding & mode, schoenen & lederwaren en huishoud- & luxeartikelen een krimp zien van respectievelijk acht, negen en veertien procent.