TOP

Adidas wint strepenstrijd van Belgisch schoenenbedrijf

Shoe Branding Europe en Adidas liggen al jaren met elkaar in de clinch om parallelle strepen op schoenen. Het Duitse sportmerk lijkt nu de strijd te gaan winnen.

Adidas is enorm beschermend over de drie parallelle strepen waarmee het label zich al jaar en dag kenmerkt. Het Duitse sportmerk klaagt dan ook elk bedrijf aan dat iets maakt dat erop lijkt. Na de winst op H&M, krijgt Adidas nu ook gelijk in een jarenlange zaak met Shoe Branding Europe. Dit blijkt uit een uitspraak gepubliceerd op 1 maart 2018. Volgens het Gerecht van de Europese Unie zou de concurrentie mee kunnen liften op het succes van het Duitse merk. Het gevaar bestaat dat ‘de aangevraagde merken ongerechtvaardigd voordeel trekken uit het oudere merk van Adidas dat drie parallel lopende strepen op de schoen weergeeft’.

Binnen twee maanden kan Shoe Branding Europe in beroep gaan tegen het vonnis.

Lange strijd

De strepenstrijd tussen Adidas en Shoe Branding Europe duurt zo ondertussen al heel wat jaren. In 2009 en 2011 vroeg het Belgische bedrijf een Europees merkrecht aan voor hun ontwerp waarbij twee parallelle strepen over de buitenkant van de schoen lopen (van het midden van de zool naar het midden van de instap). Toen de aanvraag in 2012 in het Community Trade Marks Bulletin verscheen, was Adidas er snel bij en maakte meteen bezwaar. In oktober 2014 wees de Opposition Division de aanvraag van Adidas af, maar het merk hield voet bij stuk en ging – met succes – in tegen de afwijzing.