TOP

Bestseller: Calico Jack in Venlo *

Ook benieuwd wat je collega of concurrent het beste heeft verkocht de afgelopen periode? Deze week belde Textilia met streetwear- en sneakerwinkel Calico Jack in Venlo. "Chelsea boots zijn weer populair"

“Al met al zijn we redelijk tevreden over dit najaar”, vertelt Erik Morrenhof, mede-eigenaar van Calico Jack. “We verkopen veel sneakers en andere schoenen. Maar de meer temperatuurgerelateerde producten, zoals kledingstukken, zijn lastiger.”

Nieuwe aanwinsten

“De twee grootste spelers in onze winkel zijn op dit moment Nike en Asics. De Airforce 1 van Nike doet het heel goed, net als Nike Air Max 1 en de Nike Air Max Thea. En er is veel vraag naar de Asics modellen Gel Lyte lll en V. Voor komende zomer hebben we Adidas en Reebok als nieuwe aanwinsten en daar ben ik heel blij mee. De populariteit van Adidas moet je niet onderschatten. Klanten vragen regelmatig naar dit merk.”

Chelsea boots 

“Verder merk ik dat Clarks schoenen in het najaar gemakkelijker verkopen dan in het voorjaar. Ze passen duidelijk beter bij het koudere weer. En Chelsea boots zijn weer populair: we verkopen ze van Red Wing en het Nederlandse merk Mac. Fincher. Ondanks dat de schoenen van Mac.Fincher redelijk aan de prijs zijn, 299,95 euro, worden ze verrassend genoeg aangeschaft door een brede doelgroep van jonge tot oudere klanten.”

Meer bijzondere collecties

“Dit seizoen is er ook aardig wat aandacht voor de jassen van Barbour. Die springen er echt uit. Qua prijzen – van 150 tot 500 euro – kun je alle kanten op met dit merk. Het heeft een eigen identiteit en producten die daaraan voldoen verkopen wij sowieso erg goed. Daarom richten we ons de komende seizoenen op het inkopen van meer bijzondere collecties en items, die een mooi verhaal hebben en niet overal verkrijgbaar zijn. Op dat gebied valt er nog veel te winnen voor ons.”

Met trots

“Voor de zomer hebben we bijvoorbeeld het Engelse John Smedley ingekocht. Hun polo’s en knitwear behoren kwalitatief gezien tot de top. Dit merk verkoop je met trots. Net als de G-Star by Marc Newson collectie. Dat is echt een hele toffe lijn met extra aandacht voor design en materialen. Alpha Industries – ook nieuw – ziet er ook supergaaf uit en is ook weer een merk met een mooi verhaal erachter.”

Upgrading

“Het Deense Wood Wood is ook een mooie aanvulling voor ons. Op de jeans, we verkopen nu alleen Edwin, maar ook op de streetwear. Scandinavische labels zijn nog steeds hot qua styling en fits. Voor ons betekent Wood Wood een goede upgrading van ons streetwearaanbod. Er komen best wat merken bij in onze collectie, maar er vallen ook labels af, die minder presteren. We blijven op zoek naar nieuwe dingen om onze klanten steeds weer iets nieuws voor te schotelen.”

Verhuizen

Calico Jack heeft nog een leuk vooruitzicht: “Medio februari 2016 verhuizen we naar een nieuw en twee keer zo groot pand, 40 meter van onze huidige locatie. Toen deze kans op ons pad kwam, was de keuze snel gemaakt. Ondernemen is risico nemen, vind ik, en de schoenencollectie neemt redelijk wat ruimte in beslag. En in de nieuwe winkel willen we meer aandacht besteden aan de presentatie en het uitlichten van producten. Daar hebben we nu te weinig meters voor.”  

Calico Jack