TOP

Brabantse merk Crosshatch wint rechtszaak van sportgigant Asics

Het Brabantse merk Crosshatch mag hun logo blijven gebruiken, dat heeft het Europese Gerecht besloten.

De Japanse sportgigant Asics klaagde het familiebedrijf Van Lieshout Textiel, dat het merk Crosshatch voert, vijf jaar geleden aan omdat het logo teveel zou lijken op dat van Asics. Eigenaar Huiberts van Van Liesthout tegen het Brabants Dagblad: “Die klacht slaat natuurlijk nergens op. Wat moet zo’n groot Japans bedrijf tegen een klein merk uit Berkel-Enschot?”

In 2016 werd de klacht van Asics volledig aan de kant geschoven. Een jaar later, in 2017, gingen ze in hoger beroep maar kregen tot twee keer toe te horen dat de logo’s te verschillend zijn. Daaropvolgend stapte het Japanse merk naar het Europees Gerecht. Die rechtbank oordeelde afgelopen dinsdag 16 oktober 2018 dat de overeenkomsten tussen de twee logo’s geen verwarring op kunnen leveren. Volgens het Gerecht lijkt het logo van Crosshatch op een gekantelde hashtag, en die van Asics meer op een ‘V’ met een ‘X’ erboven. Als consumenten het verschil kunnen zien tussen logo’s is er ook geen sprake van inbreuk op het merk.

Asics heeft nu nog één kans om in hoger beroep te gaan bij het Europese Hof van Justitie, maar alleen als ze het niet eens zijn met de manier waarop het rechtsproces is gegaan. Het Gerecht heeft Asics opgedragen alle gemaakte kosten te vergoeden.