TOP

De plannen van het Schoenenkwartier voor 2024

Anderhalf jaar na de opening van het Schoenenkwartier in Waalwijk is het museum genomineerd voor de European Museum of the Year Award 2024. Directeur-bestuurder Rinske Jurgens is trots, maar gaat ondertussen door met haar missie om het museum bekender te maken en meer bezoekers te trekken.

Beeld: Ronald Smits

Het Schoenenkwartier is samen met drie andere Nederlandse musea genomineerd voor de European Museum of the Year Award 2024. De andere genomineerden zijn het Mediamuseum Beeld & Geluid in Hilversum, Artis-Groote Museum in Amsterdam en het Verzetsmuseum in Amsterdam. De prestigieuze prijs wordt jaarlijks toegekend aan musea die uitblinken in hun innovatieve aanpak, educatieve impact en maatschappelijke betrokkenheid. De winnaar wordt bekend gemaakt tijdens de jaarlijkse EMYA-conferentie in Portugal, die van 1 tot en met 4 mei plaatsvindt. Dan wordt duidelijk of het Schoenenkwartier zich in het rijtje winnaars als Naturalis en het Rijksmuseum mag scharen.

Rinske Jurgens, sinds juni 2023 directeur-bestuurder van het museum is trots op de nominatie. “We gaan naar de conferentie en de uitreiking in Portugal en ik moet een pitch houden, waarna de winnaars worden bepaald. Het is een grote competitie, we strijden tegen musea uit heel Europa. Heel leuk en spannend. Dat wordt wel een van de hoogtepunten van 2024.”

Beeld links: Kristiyan Hristov, door Ronald Smis
Beeld rechts: Studio Joris de Groot

Innovatief design en technologische ontwikkelingen

Momenteel is in het Schoenenkwartier een expositie te zien van studenten van Design Acadamy Eindhoven, die met het lesprogramma Studio Body Building in het Schoenenlab hebben gewerkt. De innovatieve ontwerpen zijn tot 1 april te zien. Zoals Clemens Tomlow’s ‘Monster under the bed’: een collectie kostuums die de kijkers uitdagen om weer te kijken vanuit het perspectief van een kind en te ontdekken hoe stevig ze zelf in hun schoenen staan. Kristiyan Hiristov onderzocht hoe biomimicry (het imiteren van biologische ideeën uit de natuur) ingezet kan worden bij het maken van schoenen met behulp van VR design en 3D printing. Het project 2000N Pressed Shoe is van Artist in Residence Studio Joris de Groot: een schoen die is ontstaan vanuit onderzoek naar het productieproces van een auto-interieur en waarvan de zool in het Schoenenlab is ontwikkeld en geprint. “Een belangrijk focuslijn voor het Schoenenkwartier is de toekomst van de schoen, het ambacht en de technologische ontwikkelingen”, zegt Rinske Jurgens.

Stoute schoenen

Op 20 april opent de expositie Trek de stoute schoenen aan, die tot half oktober te zien zal zijn. In deze familietentoonstelling stapt de bezoeker letterlijk in andermans schoenen. “Centraal staat een catwalk waar bezoekers overheen mogen lopen met allerlei extreme schoenen, uiteraard met een fotomoment. Bezoekers kunnen niet alleen het draagcomfort ervaren, maar ook wat schoenen met je identiteit doen”, licht Rinske Jurgens toe. “De schoen is meer dan alleen een object. Schoenen gaan over zelfbewustzijn, maar ook over zorg. Je voeten dragen je je hele leven en daarom moet je goed voor ze zorgen en goede schoenen dragen.”

Beeld: AI gegenereerd

Jublieumtentoonstelling

Alvast een klein tipje van de sluier voor later in het jaar: half oktober opent een tentoonstelling over het oeuvre van Fred de la Bretoniere, die dit jaar tachtig wordt. Er komt een jubileumboek uit, dat bij de opening wordt gepresenteerd. Naast het museumaanbod en de exposities organiseert het Schoenenkwartier regelmatig workshops voor kinderen en volwassenen, zoals je schoenen versieren of een tas maken. “En elke eerste zondag van de maand organiseren we met vrijwilligers het Take Care café: een gratis schoenenpoetsworkshop. Door hun schoenen goed te verzorgen, kunnen mensen langer met hun schoenen doen. Tegelijkertijd hebben die workshops ook een sociale functie.”


Meer bezoekers

Haar doelstelling is het Schoenenkwartier uitbouwen, met meer bezoekers en een uitgebreider programma. De gemeente heeft een doelstelling gesteld voor het aantal bezoekers en verder moet het museum financieel gezond zijn. “Uiteindelijk willen we groeien naar 30.000 bezoekers per jaar, maar op welke termijn staat niet vast. Wat ik belangrijker vind, is het op niveau houden van de kwaliteit van het programma en de waardering van onze bezoekers. Ik vind dat we een positie in moeten nemen als innovator voor de toekomst  van de schoen en het ambacht.”