TOP

Deze schoenenmerken zijn gul in tijden van corona

Corona treft iedereen in meer of mindere mate, maar veel schoenenmerken komen in actie om hulp te bieden waar dat nodig is. Enkele voorbeelden van gulle en opvallende acties.

Toms: 2 miljoen dollar

Toms stelt twee miljoen dollar (1,7 miljoen euro) ter beschikking aan organisaties die betrokken zijn bij hulpacties in verband met Covid-19. Om dit te kunnen doen heeft Toms gedurende vijf maanden een derde van de nettowinst die werd behaald met de verkoop van producten uit het volledige assortiment in het eigen Covid-19 Global Giving Fund gestort. Het geld ging in eerste instantie naar The Mix, een informatiecentrum dat jonge mensen helpt tijdens de pandemie, en naar The Hub dat hulp biedt bij problemen die verband houden met het virus zoals geestelijke gezondheidszorg. Ook hielp Toms een organisatie om medisch materiaal te leveren aan 55 gezondheidscentra in Burundi. Het Global Giving Fund van Toms is nog niet leeg, dus ook de komende maanden kunnen verschillende hulporganisaties op Toms rekenen.

Hide & Jack: The Cage met Ozil

Mesut Ozil is niet alleen een grote naam bij Arsenal en in het Duitse nationale elftal, maar de voetballer steunt regelmatig goede doelen. Nu lanceert hij samen met het Italiaanse Hide&Jack The Cage, een schoen waarvan de opbrengst volledig ten goede komt aan kinderen in Italië die te leiden hebben onder de coronacrisis. De opbrengst zal worden gebruikt om digitaal onderwijs voor hen mogelijk te maken. The Cage is gemaakt als herinnering aan de jeugd van de voetballer en de naam is afgeleid van de voetbalkooi waarin kinderen op straat voetballen. The Cage is als pre-order te bestellen voor 350 euro op de Hide&Jack website.

Keen: 100.000 paar schoenen

Keen vroeg zich in tijden van crisis af hoe het merk het beste kon helpen en besloot te doen waar het goed in is: schoenen maken. Het merk leverde 100.000 paar schoenen aan mensen die deze goed konden gebruiken. Hiervoor zette Keen het Together We Can Help initiatief op waarbij mensen wereldwijd zelf iemand konden aandragen om voor een paar schoenen in aanmerking te komen. Dat konden werknemers in de frontlinie zijn zoals verpleegkundigen, maar ook leraren, winkelpersoneel, gezinnen of individuen die met een lockdown te maken hadden. Het initiatief had niet alleen als doel om schoenen te schenken aan mensen die ze het meest verdienen, maar moest ook leiden tot betere contacten in de eigen gemeenschap. Inmiddels hebben alle schoenen een eigenaar gevonden, maar Keen blijft zoeken naar mogelijkheden om te blijven helpen in deze uitdagende tijd.

Beeld: Masum Ali via Pixabay