TOP

Even Afrekenen bij Baskèts in Amsterdam

Nederlanders staan niet bekend om loslippigheid als het gaat om hun portemonnee. Maar Daan de Greef van Baskèts in Amsterdam geeft openheid van zaken aan de hand van een bongemiddelde.

Ben je tevreden met een bongemiddelde van €100,- (de week van 21 december t/m 27 december 2015, red.)?

“Ik ben zeer tevreden. We hebben in december 2015 de eerste collectie van onze accessoirelijn gelanceerd die onder andere bestaat uit basketballen, bidons, sleutelhangers, kaarthouders en geurdiffusers. Met de feestdagen voor de boeg rekenden we erop dat de lijn gretig aftrek zouden vinden en dat bleek zo te zijn. Omdat de accessoires relatief laag geprijsd zijn – voor een sleutelhanger betaal je bijvoorbeeld €9,95 – vertelt dit bongemiddelde ons dat we veel klanten binnen hebben gehad. En daar zijn we blij mee.”

Baskèts heeft drie zaken in Amsterdam en één in Den Haag. Welke zaak loopt het best?

“Onze twee vestigingen op de Elandsgracht in de Amsterdamse Jordaan zijn momenteel het meest succesvol. En dat is eigenlijk ook logisch. Een winkel heeft minimaal twee jaar nodig om zich te bewijzen. We zijn in 2012 in de Jordaan begonnen en in vier jaar tijd hebben we aardig wat knowhow opgebouwd. We weten nu wat de merken zijn die het beste aanslaan, welke merken aansluiten bij onze streetwear-doelgroep en hoe we kunnen blijven innoveren zonder daarin altijd mee te gaan met de vluchtige hypes.”

Welk sneakermodellen lopen momenteel het hardst?

“We merken dat vooral de technische sneakermodellen het goed doen. Zoals Adidas met de ‘boost’-zolen en de Nike Flyknits. Het zijn modellen waar lifestyle en performance elkaar ontmoeten en waarbij technische elementen de prestatie van de schoen onderschrijven.”

Baskts Gerard Dou credit Baskts

Wat voor rol speelt social media in jullie verkoopstrategie?

“Social media is voor ons onmisbaar. De kunst is om de juiste taal te spreken met de doelgroep en dit doen we via onze social mediakanalen. Waar een paar jaar geleden menig retailer niet verder keek dan zijn eigen drempel, deden wij dat wel. Zo maakten we al vroeg actief gebruik van Instagram. Dit is een uitstekend beeldend sociaal medium en perfect voor een doelgroep die visueel is ingesteld. Een groot gedeelte van de content die we maken, is uniek; we proberen zoveel mogelijk van onze collectie zelf te fotograferen. Inmiddels mogen we veertigduizend volgers achter ons scharen en dat is mooi om te zien. Het komt wel eens voor dat vijf minuten na een post op Instagram een klant in de winkel staat om diezelfde schoen vervolgens te kopen. Als ik zou moeten betalen voor het gebruik van Instagram, dan zou ik het doen.”

Waarvoor komen klanten verder naar Baskèts?

“Baskèts is uitgegroeid tot een merk waar onze klanten bij willen horen. Zij gaan voor de bijzondere en exclusieve producten waarmee ze zich kunnen onderscheiden. Het helpt dat het segment streetwear in de basis al een trouwe achterban heeft. Door een imago aan de winkel te hangen, zorgen we ervoor dat onze klanten specifiek bij ons willen kopen. Dit deden we bijvoorbeeld door het merk Baskèts te laden door middel van onze merchandise. Denk aan tassen, stickers, petten en sinds kort dus ook de accessoirelijn. Daarnaast organiseren we evenementen met lifestylemerken die passen bij ons imago.”

Waar zetten jullie op in voor het komende seizoen?

“In onze winkels verkopen we schoenen in combinatie met kleding en accessoires. We willen de focus echter weer terugbrengen naar datgene waar we goed in zijn: schoenen. Waar we in de winkels in de Jordaan inspelen op betaalbaarheid, richten we ons in de Amsterdamse wijk De Pijp op het hogere segment. In beide zaken willen we de kleding echter meer in dienst laten staan van de schoenen. Daarnaast is het streven om onze winkels in de toekomst voor 20 procent te vullen met ons eigen label, waaronder we betaalbare producten van hoge kwaliteit gaan verkopen. Hiermee kunnen we ons blijven onderscheiden en flexibel mee blijven groeien met de ontwikkelingen in de markt.”

De pijp baskets

Op de bon

Gemiddelde opbrengst Baskèts in De Pijp in Amsterdam in de week van 21 december t/m 27 december 2015: €100 euro

Winkel: Baskèts

Eigenaren: Daan de Greef , Jeffrey Sluyzer en Elton van Bossé

Adres: Gerard Doustraat 96, Amsterdam (De Pijp) Andere winkels: Elandsgracht 57-59, Amsterdam (Jordaan); Papestraat 22, Den Haag

Winkeloppervlakte: 100m2 (Elandsgracht: 160m2, Den Haag 110m2)

Website: www.Baskèts-store.com

Merken: Schoenen: Adidas Originals, Asics, ETQ Amsterdam, New Balance, Nike, Puma, Filling Pieces

Kleding: Carven, APC, Won Hundred, Wood Wood, Alexander Wang, Daily Paper, Opening Ceremonie

Dit artikel is verschenen in de rubriek ‘Even Afrekenen bij…’ in Schoenvisie 1-2016.

Tekst: Talita Kalloe Foto: Baskèts