TOP

Even afrekenen bij Lava schoenen & accessoires in Bolsward

Nederlanders staan niet bepaald bekend om loslippigheid als het gaat om hun portemonnee. Maar Solé Rinsampessy van Lava schoenen & accessoires in Bolsward geeft openheid van zaken aan de hand van een bongemiddelde.

Ben je tevreden met een bongemiddelde van 78,60 euro (24 t/m 28 mei 2016, red.)?

“Zeker, al kan het altijd beter. Het warme weer heeft een positieve invloed op de verkoop. Ik heb twee soorten klanten: modekopers, die al in februari/maart langskomen voor de nieuwe zomercollectie, en mensen die pas zomerkleding en -schoenen aanschaffen als het lekker weer wordt. Het is net een paar dagen achter elkaar prachtig weer geweest. Ik heb veel sandalen van Fred de la Bretonière verkocht, en veterschoentjes van Rollie.”

Lava is begonnen als schoenenwinkel voor mannen en vrouwen. Waarom ben je gestopt met mannenschoenen en vrouwenkleding gaan verkopen?

“Ik wilde een duidelijke keuze maken: of vol gaan voor het segment dat het beste liep – vrouwen – of de mannenschoenen beter neerzetten. Al was dat laatste eigenlijk geen optie, met een winkeloppervlakte van 30 vierkante meter. De mannen kwamen hier één keer per jaar langs om groot in te kopen, twee of drie paar schoenen tegelijk. Ik zag ze pas terugkomen als die schoenen helemaal versleten waren. Vrouwen lopen veel vaker binnen en kopen over het algemeen gewoon meer. Na het afstoten van het mannensegment, heb ik geleidelijk een totaalconcept voor vrouwen opgezet. Klanten kunnen hier een complete outfit aanschaffen, accessoires inclusief. Al blijven de vrouwenschoenen mijn core business. Het gros van mijn klanten bezoekt de winkel voor de schoenen.”

Hoe bind je klanten aan de winkel?

“Vanaf het begin heb ik iets willen neerzetten dat anders dan anders is, met merken die je in deze regio niet veel tegenkomt. Denk aan het Australische Rollie, dat veterschoentjes heeft met zilveren neuzen en palmbomenprint. Of het Deense Billi Bi, waarvan ik écht niet snap dat het niet in veel meer winkels te krijgen is. ‘Anders dan anders’ is mijn handelsmerk geworden.”

Lava Bolsward credit Chnah Rinsampessy

“Sinds de zomer van 2013 open ik het nieuwe seizoen met een modeshow, waarvoor ik vaste klanten als model vraag. Begin april (2016, red.) heb ik een combinatie van een catwalkshow en sushidiner voor mijn klanten georganiseerd. Wijnhandel El Gusto uit Workum schonk bijzondere Spaanse wijnen en de dames van de Koffiefilters (online platform voor koffieliefhebbers, red.) sloten de avond af met een speciale ‘koffiebeleving’. De gasten konden de items uit de show dezelfde avond nog aanschaffen. Ik was wat huiverig dat de ticketprijs van €30,- een te hoge drempel zou zijn, maar het event was uitverkocht.”

Welke rol spelen social media in jouw strategie?

“Facebook is voor mij een belangrijke tool. Het is prettig dat je hier direct contact met je klanten hebt. Laatst kwam ik leuke sneakers voor kinderen tegen en heb ik bij mijn Facebook-volgers gepeild wat ze ervan vonden. De enthousiaste reacties gaven me net dat laatste zetje om een partij te bestellen. Van ‘like & win’-acties zie ik het nut niet in. Ik heb meer aan mensen die me oprecht willen volgen, dan aan mensen die mijn pagina alleen maar ‘liken’ omdat er iets te winnen valt.”

Waar zet je het komende seizoen op in?

“Voor winter 2016 hoop ik de nieuwe webwinkel in gebruik te hebben. Omdat ik alles alleen doe, heb ik er bewust voor gekozen om niet direct met online verkoop te beginnen. Mensen moesten mij en de winkel eerst leren kennen. Nu is er vraag naar een online aanbod. Ik krijg regelmatig mailverzoeken om items op te sturen en hoor vervolgens net iets te vaak: ‘Laat maar, ik heb het al ergens anders online gevonden’. Ik verwacht met de webshop een breder publiek te bereiken. Daardoor durf ik net wat exclusiever in te kopen. Komend seizoen gaan we veel puntige neuzen en lange laarzen zien. Ik weet niet of dat in een plaats als Bolsward gaat werken, maar misschien spreekt zo’n product de online consument buiten de regio juist wel aan.”

Op de bon

Gemiddelde opbrengst in de week van 24 t/m 28 mei: 78,60 euro

Winkel: Lava schoenen & accessoires

Eigenaar: Solé Rinsampessy

Adres: Skilwyk 4, Bolsward

Winkeloppervlakte: 30 m²

Website: www.lavabolsward.nl

Merken: o.a. Billi Bi, Fred de la Bretonière, Kop en Staart, Rollie, Shabbies, Via Vai en Woden

Dit artikel is eerder verschenen in Schoenvisie 6-2016 (22 juli 2016).

Foto: Chénah Rinsampessy