TOP

Gola gaat fors uitbreiden in Nederland [interview]

Gola zal komende tijd fors gaan uitbreiden in Nederland. Met Frans Kasl als nieuwe agent heeft het merk dit seizoen al veertig nieuwe verkooppunten erbij en dat moet alleen nog maar meer worden. “In vier seizoenen willen we op 120 verkooppunten zitten. Gola moet een underdogmerk worden.”

Voor zomer 2017 is Bernard van Dijk – de oorspronkelijke agent van Gola – een samenwerking aangegaan met Frans Kasl voor de verkoop van het merk in Nederland. Aan Kasl de taak om dit seizoen van drie naar veertig verkooppunten te gaan. “In die richting zit ik nu”, vertelt Kasl aan Schoenvisie. “In vier seizoenen moeten we op 120 verkooppunten zitten.”

Niet te groot

Kasl wil Gola niet ‘gigantisch groot’ laten worden: “Als je met een merk als Gola driehonderd winkels wil, dan doe je het financieel misschien goed, maar het is niet goed voor de toekomst van het merk. Het is net als Vans, dat was jarenlang een underdogmerk en plotseling explodeerde het en was het overal te vinden. Dat zorgde ervoor dat de hype weer snel implodeerde. Nu beginnen consumenten het merk weer terug te vinden en komt het langzaam aan weer bij de juiste mensen terecht. Maar dat heeft wel wat gekost.” Daarom wil Kasl dat Gola een underdogmerk wordt en blijft: een merk dat in honderd winkels ligt en op straat te zien is, maar niet massaal.

Voorraad

Bij Gola worden twee collecties per jaar gemaakt en bijna tachtig procent hiervan komt op voorraad te staan. De klant kan instappen met acht paar en kan daarna constant bijbestellen. “Dat is een grote plus in deze tijd. Samenwerken betekent niet alleen betalingsregelingen maken. Voorraad kost het meeste geld en het meeste risico. Ik denk dat er geen betere samenwerking is dan wanneer een merk voorraad houdt. Dit is de enige manier die ècht gaat werken in de toekomst.”

Nieuwe klanten

Kasl heeft sinds 1985 Diesel opgebouwd in Nederland. Na vijftien jaar hier gewerkt te hebben als verkoopdirecteur, begon hij als agent van Le Coq Sportif en Pantofola D’oro bij Unlimited Sports Group (USG). Met zijn netwerk is het dan ook niet moeilijk om nieuwe klanten te vinden. “Daarnaast heb ik ook veel door Nederland gereisd afgelopen tijd, omdat Gola in hippe, vernieuwende winkels hoort te liggen.” Kasl is opzoek naar nog meer winkels om Gola in te leggen. “Ik zoek vooral modewinkels, boetieks, lifestylewinkels en schoenenwinkels in het middensegment.” De prijzen lopen van 85,- tot 110,-.

Uitdaging

Met zo een cv als dat van Kasl liggen natuurlijk ook veel andere merken op de loer, maar voor Kasl was de beslissing snel gemaakt: “Ik had al langer contact met Bernard. Hij had niet genoeg tijd voor Gola en toen USG failliet werd verklaard begin dit jaar (nie-mand zag dit aankomen, ik was nog aan het schrijven toen we het als donderslag bij heldere hemel te horen kregen), zag ik een mooi moment om die uitdaging aan te gaan. Ik houd van uitdagingen. Dat is wat ik doe, ik bouw het liefst een merk op.”

Gola

Gola is een ‘retro sport fashion brand’ dat in 1905 werd opgericht in Engeland en is een anagram voor ‘Goal’. Het merk heeft een rijke geschiedenis. Met het model ‘Harrier’ heeft Gola in 1967 het woord ‘trainer’ geïntroduceerd in de sportwereld. Dit model vloog als broodjes over de toonbank (er werden 6.000 paar per week verkocht). In 1999 is het model opnieuw gelanceerd omdat het merk terug wilde naar retro, de historie van het merk. Gola is daarnaast sponsor geweest van grote sportclubs en werd gedragen door grote artiesten als Noel Gallagher (Oasis), Robbie Williams en Coldplay.