TOP

Groot onderzoek INretail naar winkelgedrag fashion *

Brancheorganisatie INretail heeft onderzoek gedaan naar het winkelgedrag voor kleding en schoenen. Wanneer winkelen mensen het liefst, waar en wat verwachten ze van retailers? Deel 1.

Voor het onderzoek zijn 1500 mensen ondervraagd. Doel is retailers handvatten geven om beter te kunnen inspelen op de behoefte van de consument. Het resultaat is door Inretail dat hiervoor samenwerkte met marktonderzoeksbureau I&O Research onderverdeeld in drie delen: 

  • Verandering in het winkelgedrag fashion ten opzichte van twee jaar eerder
  • De gewenste openingstijden voor fashion
  • Reden keuze winkelgebied en animo voor diensten in de winkel.

Het eerste deel van het onderzoek is gepubliceerd. Hieruit blijkt dat vier op de tien consumenten maandelijks offline winkelt om kleding of schoenen te kopen. Uitgesplitst naar geslacht winkelt één op de twee vrouwen maandelijks en één op de vier mannen.

Figuur 1. Hoe vaak bezoekt u een winkelgebied om kleding of schoenen te kopen? (naar geslacht)  Bron: www.inretail.nl/winkelgedragfashion


Gepassioneerde shoppers

Mannen winkelen meestal (43 procent) omdat het moet. Net zoals je naar de tandarts moet. Zes procent van hen noemt zicht gepassioneerde shopper. Dit laatste percentage ligt onder vrouwen op 17 procent.

Op het gebied van bestedingspatroon geven de ondervraagden aan dat er de afgelopen twee jaar veel veranderd is. Drie op de tien geeft aan “beduidend minder” te winkelen. Eén op de drie geeft minder uit dan twee jaar geleden.

Financiële situatie

Ten opzicht van twee jaar geleden komt 14 procent meer bij zelfstandige schoenen- en kledingwinkels, zes procent winkelt juist meer bij grote ketens. Gekeken naar bestedingen geven mensen, niet verrassend, aan dat hun financiële situatie reden is om meer of minder uit te geven.

Opvallend is dat bij reden dat men minder geld uitgeeft tien procent aangeeft dat parkeergelegenheid bij het winkelgebied hierop van invloed is. In de top vijf van redenen dat men minder vaak winkelt staat internet (lees: online shoppen) op nummer twee. Voor 37 procent van de mensen is dit een reden om minder vaak de fysieke winkels te bezoeken.

Van alle ondervraagden heeft een derde een toelichting gegeven op de vraag wat de reden is voor veranderd winkelgedrag. Zo wordt genoemd:

  • Het winkelaanbod verschraalt: te veel ketens en niet genoeg boetiekjes met bijzonder dingen
  • Bewuster kopen
  • Als je ouder wordt heb je minder nodig
  • Alles wordt duurder dus ik zuiniger

Bekijk hier het hele eerste deel van het onderzoek.