TOP

Hart voor de zaak: Re-issue in Tilburg*

De sneakerwinkel Re-issue van Gio Hellings (35) is al jaren een begrip in Tilburg. Deze maand opent Hellings een tweede vestiging in Den Bosch.

“De start van mijn onderneming ligt in de eerste helft van 2005, toen ik werkeloos was. Ik had ervaring in de kledingindustrie en wilde het liefst in de buitendienst werken, maar de perfecte baan kon ik niet vinden. Op een dag was ik met mijn vriendin in Amsterdam, waar we de net geopende sneakerwinkel Patta bezochten. Dat concept maakte me enorm enthousiast en ik vroeg me af waarom we zo’n zaak niet in mijn woonplaats Tilburg hadden. Toen ik het idee in mijn omgeving opperde, kreeg ik vooral aarzelende reacties. Mensen vroegen zich af of zo’n winkel wel in Tilburg zou passen. Maar ik heb altijd vertrouwen gehad. Ik was jong, op zoek naar een nieuwe uitdaging en had weinig te verliezen.”

Air Max uitdelen

“Vanaf dat moment ging het snel. Binnen een kwartier kreeg ik een lening bij de bank en diezelfde dag vond ik een pand in het centrum van Tilburg. Het was het eerste pand dat ik te huur zag staan. Achteraf gezien heb ik misschien als een kip zonder kop gehandeld, maar toen klopte het gewoon. In augustus 2005 is Re-issue opengegaan en na een korte aanloopperiode liep de zaak als een trein. Ik had de mazzel dat de sneakerhype net opkwam. Er waren nog maar drie echte sneakerwinkels in Nederland: Patta, Seventy Five en mijn winkel. Dankzij de enorme vraag, en het feit dat ik vanuit mijn mode-ervaring al contacten had met grote sneakermerken als Nike, kon ik binnen een mum van tijd een mooie collectie te koop aanbieden. In 2006 was ik de Nike Air Max echt aan het uitdelen, zo populair was die schoen. De afgelopen jaren is de omzet alleen maar gestegen, met 150 tot 200 procent. Wat je nu wel ziet is dat de scene van echte sneakerfans in Tilburg kleiner is geworden: sneakers zijn populairder geworden bij een breder publiek. Tegenwoordig heb ik zowel 14-jarige jongens als huismoeders in de winkel. Social media zijn een goede manier om mensen te trekken. Als we beelden van de nieuwe collectie posten op Facebook of Instagram zie je een duidelijke piek in de bezoekersaantallen.”

Nieuwe winkel

“De tweede zaak is begin februari in Den Bosch geopend. Een kennis van me runde daar de enige sneakerzaak in het centrum en wilde iets anders gaan doen. Voor mij was de overname een goede kans om de succesvolle formule van Re-issue uit te breiden. Een overname is in deze tijd de enige manier om überhaupt een nieuwe zaak te openen: met concurrenten in een stad wordt het lastiger om merken mee te krijgen. Den Bosch is wel een andere stad dan Tilburg, daar moet je rekening mee houden. Je kunt niet zeggen: ‘Ik verdubbel de inkoop en dan loopt het wel los.’ Den Bosch is groter en heeft een bredere sneakerscène dan Tilburg. Daarom staan in de nieuwe winkel een jongen die al zes jaar bij me werkt én een jongen uit Den Bosch zelf. Hij kent de stad en de doelgroep. Wat betreft promotie geloof ik vooral in het organiseren van events, niet in acties. Als je een tof feestje organiseert, creëer je een buzz en gaan mensen vanzelf praten over je winkel.”

Klankbord

“Voor de collectie ben ik altijd op zoek naar nieuwe merken. Bij mijn bestaande klanten mag ik uit de hoogste accounts inkopen, maar het verschil met grote sportwinkels als Footlocker wordt helaas steeds kleiner. Daarom probeer ik altijd bijzondere, oude of nieuwe merken te spotten, vooral via internet. Zo verkoop ik naast merken als Nike en Adidas ook Kangaroos en Pony. Ik probeer de krenten uit de pap te vissen. Als eigenaar vind ik het soms wel lastig dat ik geen klankbord heb. Mijn personeel is geweldig, maar het zou fijn zijn om een partner te hebben voor overleg. Aan de andere kant: ik doe al jaren precies wat ik zelf wil, zonder lange termijnplannen. Die aanpak heeft me vooralsnog geen windeieren gelegd.”

Dit artikel verscheen eerder in Schoenvisie 2-2014.