TOP

Hoe gaat het met Tamaris? [interview]*

Met de heropening van Leemans Schoenen in Haarlem als een monobrand Tamaris-winkel, telt het van oorsprong Duitse schoenenmerk inmiddels negen monobrand-stores in Nederland. Schoenvisie belde met Rob Lovink van Tamaris Nederland voor een update.

Hoe is het beursseizoen voor jullie verlopen?

“Daar hadden we het toevallig net over op het hoofdkantoor in Duitsland. De inkopende klanten hebben de vervroegde beursdata als erg plezierig ervaren. Voor ons was het iets minder gunstig, omdat we nu alleen onze basiscollectie konden laten zien. De tweede, modieuzere collectie was toen nog niet compleet. Nu is deze uiteraard wel te zien bij C.A.S.T. in Nieuwegein, maar we hadden ‘m ook graag op de GDS gehad. Vroeger was het voor klanten ook fijn dat er nog een beurs in september was, omdat ze dan al aan het seizoen waren begonnen en beter zicht hadden op aankomende trends. Merkten ze bijvoorbeeld dat dierenprints goed liepen, dan konden ze hier bij het inkopen van de zomercollectie alvast rekening mee houden. Om dat nu op te lossen, zorgen we voor voldoende voorraad en flexibele levering.”

Hoe zit de tweede, modieuzere collectie eruit?

“We zien voor de zomer van 2015 veel sportinvloeden, zoals dikke witte zolen en sneaker-achtige schoenen. Verder hebben we – op verzoek van klanten – meer espadrilles in de collectie. Ook zien we meer kleur, kurkzolen en metallics.”

Begin september is de negende monobrand-store geopend. Waarom werkt dit concept voor jullie?

“Het is een formule die voor beide partijen goed werkt. Onze partners zoeken panden op A1-locaties en in gezamelijk overleg besluiten we of zo’n pand op die plek voor beide partijen geschikt is en winstgevend zal zijn. Het voordeel voor ons is dat we onszelf op A-locaties kunnen profileren. De detaillist heeft in deze nog steeds onrustige markt een solide basis en zekerheid om de komende jaren vooruit te kunnen. In het geval van Leemans Schoenen in Haarlem vonden we de winkel en stad goed bij ons passen, daarnaast was de locatie perfect.”

Staan er nog meer winkels op de planning?

“Eind september openen we een winkel in Utrecht. Verder zijn we nog over drie locaties in gesprek, maar daar kan ik verder nog niets over zeggen. Overigens zijn we niet van plan eigen winkels te openen. Onze klanten zijn de experts op verkoopgebied, wij zorgen voor een goed product.” We zijn niet alleen actief met het openen van winkels maar zeker ook met shop in shops. Ook hierover lopen diverse gesprekken.

Waarom zijn die A-locaties belangrijk voor jullie?

“In Europa hebben we inmiddels zo’n 300 winkels en we merken dat de duurste locaties het meest winstgevend zijn. Het gaat puur om de frequentie van bezoekers, in hartje Amsterdam heb je toch meer bezoekers dan in een plaats van Sittard.”

Is de doelgroep van Tamaris ook veranderd?

“Ja, die is zeker jonger geworden. Vroeger had Tamaris een wat oubollig imago, nu is dat beeld grotendeels wel verdwenen. Maar het is een proces dat tijd kost. Je ziet dat ook oudere consumenten tegenwoordig een jonger product willen, dus we zorgen dat we met een brede, moderne collectie ook een brede doelgroep kunnen bedienen. We zijn natuurlijk een internationaal merk en geen land is hetzelfde. Zo zijn ze in Oost-Europa gek op hoge hakken en verkopen ze maat 35, hier in Nederland willen ze juist sportieve modellen. Gelukkig hebben we door de brede collectie de mogelijkheid om aan alle vraag te voldoen. In de monobrand-stores is het in ieder geval de bedoeling om een zo’n groot mogelijke keuze aan te bieden.”