TOP

Nieuw gezicht: Arlinda Mendes Da Silva*

Zonder ervaring in de branche begint Arlinda Mendes Da Silva in 2010 de webshop Mendes Onlineshoes. De winkel in Rotterdam die twee jaar later volgt, trekt fans uit de hele regio.

‘Voor mij moet een schoen anders zijn, maar wel draagbaar’

Het is haar vriend die Arlinda Mendes Da Silva in 2010 op het idee brengt een eigen webshop te beginnen. “Ik was gek van schoenen en altijd op zoek naar unieke paren,” vertelt ze.  “Meestal vond ik ze online bij buitenlandse webwinkels. Toen zei mijn vriend: ‘Waarom begin je niet zelf een online schoenenzaak?’” Mendes Da Silva werkt op dat moment bij de modezaak Cora Kemperman, waar ze altijd al wordt aangesproken op haar bijzondere schoenen. “Voor mij moet een schoen anders zijn, maar wel draagbaar. Voor deze combinatie heb ik een goed oog.”

Slimme trucjes

Ondanks haar gebrek aan ervaring weet Mendes Da Silva precies wat ze wil. De eerste merken waarmee ze in zee gaat, zijn Atelier do Sapato en United Nude. “Het was best spannend om deze merken te benaderen, maar zij zagen meteen dat ik serieus was en duidelijke plannen had. Dat gaf ze het vertrouwen om een samenwerking aan te gaan.” Voor het bouwen van de webwinkel schakelt de Rotterdamse externe hulp in. “Via via vond ik een webdesigner die de site precies zo kon bouwen als ik wilde. Verder heb ik zelf veel gegooglet, om slimme trucjes te leren voor optimale zoekresultaten.” Ook verdiept Mendes Da Silva zich in materialen en het productieproces. “Inmiddels weet ik zoveel van leer, dat ik precies kan zien of een schoen behalve mooi ook kwalitatief goed is.”

Hippe buurt

De bijzondere mix van merken die bij Mendes Onlineshoes te vinden is, blijkt een gat in de markt. Zo verkoopt Mendes Da Silva als één van de weinigen in Nederland de exclusieve merken Apologie en Officine Creative. Aanvankelijk gaat ze een dag per week minder werken, maar al snel besluit ze zich fulltime op haar eigen zaak te richten. Dan merkt ze dat alleen online verkoop niet bevredigend is. “Ik was gewend om in de winkel te staan en houd echt van het directe contact met klanten. De meeste mensen doen het andersom, maar ik besloot twee jaar na de start van mijn webshop ook een fysieke winkel te beginnen.” Als locatie wordt het Rotterdamse Oude Noorden gekozen. Die heeft volgens Mendes Da Silva meerdere voordelen. “Het risico is hier vanwege de lage huurkosten vrij laag. Daarnaast is de buurt sterk in ontwikkeling. Er zijn veel jonge, creatieve ondernemers en binnenkort komt er ook een vestiging van de populaire koffiezaak Hopper.”

Eigen mannenzaak

Gelukkig hoeft Mendes Da Silva zich geen zorgen te maken over tegenvallende verkoop, want de winkel loopt vanaf dag één goed. Inmiddels vindt 70 procent van de verkoop in de fysieke winkel plaats. “Het gaat boven verwachting goed. Mensen die voorheen naar Antwerpen gingen voor hun schoenen kunnen nu bij mij terecht.” Verrassend genoeg zijn het ook veel mannen die de winkel bezoeken. “Ik heb maar een beperkte mannencollectie, maar het aanbod voor mannen die net iets anders willen dan de massa is beperkt in Rotterdam. Op termijn zou ik dan ook wel een aparte zaak alleen voor mannen willen beginnen.” Voorlopig heeft de ondernemer het druk genoeg met de winkel en webshop. “Thuis heb ik ook nog een tweeling van 7 jaar, dus het leven is behoorlijk hectisch! Op termijn zou ik wel meer tijd voor beurzen willen hebben. Nieuwe merken ontdekken, dat blijft voor mij toch het allerleukste wat er is.”

www.mendesonlineshoes.com

Dit artikel verscheen eerder in Schoenvisie 2-2014.